تمرکز در ماه های پایانی کنکور

تمرکز در ماه های پایانی کنکور

تمرکز در ماه های پایانی کنکور

تمرکز در کنکور از شیرین ترین لحظات زندگی زمان هایی است. که یکباره متوجه می شویم. در کاری که انجام میدهیم، غرق شده ایم. چون احساس هدفمندی می‌کنیم. و از فرط تلاش متوجه گذر زمان نمیشویم. با این حال واقعیت این است. که اکثر ما بخش زیادی از زمانی را که صرف مطالعه یا انجام کاری می کنیم. اصلاً متمرکز نیستیم.

از دست دادن تمرکز یک اتفاق کاملا طبیعی و در واقع یک سیستم تکاملی برای حفظ امنیت ماست این اتفاق به طور طبیعی زمانی رخ می‌دهد. که عامل خطر و یا بالعکس عاملی لذت بخش در دنیای بیرونی و یا درونی ما چراغها را روشن کند. خیلی وقتها فکر می کنیم. که عوامل مخل تمرکز عواملی بیرونی مانند تلفن سروصدا ایمیل و….. هستند. اما در واقع ۴۴ درصد مواقع پای خودمان در میان است.دبر اساس نتایج پژوهش هاذهن هر انسان قادر است. برای دو ساعت متوالی متمرکز بماند. و بعد از هر دو ساعت به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای استراحت نیاز دارد.

برای انتخاب رشته کنکور تجربی کلیک کنید.

 چه عواملی حرکت ما را در مسیر تمرکز تسهیل میکند؟

تمرکز در مطالعه برای یک کنکوری خیلی شبیه متمرکز کردن نقطه دید است. زمانی که تصمیم می گیریم روی مطلبی که می خوانیم و یا می‌خواهیم آن را دقیق تر بیاموزیم متمرکز شویم. مغز ابتدا تمام اطلاعات بصری متن پیش رویمان را می گیرد. تا به ما بگوید؛ که قرار است. در نهایت روی چه مطلبی متمرکز شویم. و یک دید کلی از آن را به ما نشان خواهد داد .

در واقع شبیه دیدن یک خیابان برای اولین بار است. زمانی که تصویر واضح تر می شود. مغز می‌تواند ما را به نقطه ای هدایت کند. که مقصد ماست .بنابراین طبیعی است. که در اولین باری که مطلبی را مطالعه می‌کنیم تمرکز بالایی نداشته باشیم. و به خوبی متوجه تمامی نکات نشویم. یا مطالب کمی گنگ و پیچیده باشند.

به مرور زمان و با تکرار مطالب آن مطلب در ذهن ما روشن تر خواهد شد. و اطلاعات مهم و قابل تمرکز مشخص تر می شود. و عوامل دیگر را نادیده میگیرد. پس مباحث درسی که مطالعه میکنید طبیعتا بمرور و با گذر زمان و تکرار است. که مانند تکه های پازل کنار هم قرار میگیرند. و در نهایت یک اجتماع کلی در ذهن ما خواهد ماند.

تمرکز در کنکور

یکی از مهمترین عواملی که در فرایند تمرکز مداخله می کند. انجام چند کار به طور همزمان است.

استیو جابز مدیر شرکت اپل به عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در سراسر دنیا می گوید؛
اکثریت مردم معتقد هستند. که تمرکز بله گفتن به چیزی است. که میخواهیم روی آن متمرکز شویم. اما در واقعیت تمرکز به معنای نه گفتن به صداها، ایده های خوب دیگری است. که ممکن است. همزمان به ذهن ما هجوم بیاورند.

پس باید با دقت انتخاب کنیم. در نتیجه با توجه به اینکه کتاب‌های مختلفی را پیش رو دارید. و صدها مطلب برای یادگیری وجود دارند. که همزمان برای به دست آوردن توجه تان با هم رقابت می کنند. باید بتوانید به بقیه مطالب نه بگویید؛ و در آن بازه زمانی کتابی را در دست بگیرید. که اولویت بیشتری برای شما دارد.

یکی دیگر از عواملی که به شدت تمرکز ما را مختل می‌کند. تکنولوژی است! وقتی شما با دو تکلیف ظاهراً به یک اندازه مهم به طور همزمان مواجه می‌شوید. ذهنتان تکلیف آسان تر را انتخاب می‌کند. و تکنولوژی تقریباً همیشه تکلیف آسان تر است. برای مثال صفحه گوشی تان را یکباره روشن میشود. و متوجه می شوید، که دوستان پیام مهمی را که در انتظارش بودید. برایتان فرستاده است. همزمان نیز کتاب فیزیک پیش رویتان باز است. شاید در آن لحظه امکان نادیده گرفتن کامل آن پیام وجود نداشته باشد.

اما به نوع رابطه تان با تکنولوژی توجه کنید. برای خودتان زمان بخرید. می توانید این تکلیف را به زمان استراحت تان موکول کنید. و فعلاً روی درس فیزیک متمرکز بمانید. مطمئناً ذهنتان به اندازه دقایق پیشین متمرکز نیست. اما به تدریج که به تاخیر انداختن را تمرین کنید. ذهنتان یاد می گیرد. که بر روی تکلیف مورد نظر متمرکز بماند. حتی اگر تکلیف سخت تر است.

بر روی مهمترین اولویت تان کار کنید!

آنچه مهم است. به ندرت پاداشی فوری به دنبال دارد. همه ما تمایل داریم که روی فعالیت های فوری مان متمرکز شویم. بدون اینکه زمان کافی برای تمرکز وظایف و اهداف واقعاً مهمان صرف کنیم. اما موضوعاتی که واقعاً به موفقیت ما منجر می شوند. مهمترین و دورترین ها هستند. سعی کنید تا جای ممکن بر مهمترین هدف تان متمرکز بمانید.

جهت مشاور کنکور در این قسمت کلیک کنید.

چرا برای کنکور درس می خوانید؟

یکی از دلایلی که نمی توانیم متمرکز بمانیم ابهام و تیرگی انگیزه مان است. نمی دانیم که چرا در حال مطالعه هستیم. و چه میخواهیم؟
زمانی که انگیزه تان روشن باشد. نگرش شما نیز تغییر خواهد کرد. و شما روش کارتان را تغییر خواهید داد. زمانی که واقعاً به هدفتان علاقمند و مشتاق باشید، تمرکز به طور اعجاب انگیزی آسان خواهد شد. و در نتیجه به طور دقیق تری می توانید انگیزه درس خواندن تان را مشخص کنید.

برنامه ریزی مرتب

اینکه شما مدام برنامه ریزی روزانه و هفتگی خود را در نظر داشته باشید. و یک نمای کلی از آنچه می خواهید به دست بیاورید. پیش رویتان باشد. دیگر انگیزه‌تان کاهش پیدا نمیکند. و کسالت به همراه نخواهید داشت. پس بسیار مهم است. که چگونه برنامه ریزی کنید. و در برنامه ریزی خود چقدر با خصوصیات و توانایی های خود آشنا باشید. بهترین روش انتخاب یک مشاور تحصیلی است. که در این راه شما را یاری کند.

برای داشتن برنامه ریزی مناسب سطح خود و رفع سوالات مشاور درسی میتوانید از تیم استاد موسوی کمک بگیرید. استاد محمد موسوی مشاور تحصیلی اختصاصی رشته تجربی است. که میتواند با پکیج توربو تست شما را تا روز کنکور همراهی کند. قطعا از همکاری با استاد موسوی نتیجه عالی دریافت خواهید کرد. همچنین میتوانید برای ارتباط مستقیم و مشاهده نتایج دانش اموزان استاد موسوی به صفحه شخصی محمد موسوی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *