رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای

ما در این مطلب می خواهیم برای شما رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای را شرح بدهیم .

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

یکی از رشته هایی که دانش آموزان علاقه مند به علوم تجربی در عرصه های پزشکی و تشخیص بیماریها به آن علاقه مند میباشند، رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای یا رشته پزشکی هسته ای می باشد .

در این مقاله می خواهیم به معرفی رشته پزشکی هسته ای، بازار کار رشته پزشکی هسته ای، گرایش های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای و سایر موارد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی رشته پزشکی هسته ای:

 

رشته پزشکی هسته ای یکی دیگر از رشته های علوم تجربی و حوزه‌ای میان رشته ای می باشد که این رشته ترکیبی از دیگر رشته‌های تصویربرداریپزشکی ،فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی می باشد که می توان از خواص هسته ای مواد مثل رادیو ایزوتوپ ها که برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می شوند و طول دوره آن در دانشگاه برای دریافت مدرک کارشناسی چهار سال می باشد.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای برای داوطلبانی که در مقطع دبیرستان خود به دروس زیست شناسی و به طور کل علوم تجربی علاقه‌مند بوده‌اند مناسب می باشد.

این رشته مناسب افرادی است که به کار در عرصه های پزشکی و تشخیص بیماری ها علاقه مند هستند و یا حس همدردی با افراد را دارند و می توانند با بیمار به خوبی ارتباط برقرار کنند.

از طرف دیگر می توان گفت مناسب ترین افراد برای این رشته افرادی هستند که توانایی آن را داشته باشند در آینده در محیط‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی به خوبی فعالیت کنند و در انتخاب این رشته باید این نکته را قابل توجه قرار داد که به دلیل کار در محیط با مواد پرتوزا و فرایندهای تصویربرداری آزمایشگاهی احتمال دریافت دوز مواد رادیو اکتیو وجود دارد .

گرایش های رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای:

 

متاسفانه در ایران رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای کارشناسی در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی فارغ التحصیلان این رشته توانایی آن را دارند که در رشته‌های دیگر در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل خود بپردازند.

مانند:

رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
رشته مهندسی پزشکی( زیستی و مواد)
رشته اپیدمیولوژی
رشته ارزیابی فناوری سلامت
رشته اقتصاد بهداشت
رشته انفورماتیک پزشکی
رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
رشته آمار زیستی
رشته فناوری اطلاعات سلامت
رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
رشته نانوتکنولوژی پزشکی
رشته زیست فناوری پزشکی
هسته ای رفاه اجتماعی
رشته تاریخ علوم پزشکی
رشته علوم داروهای پرتوزا
آموزش پزشکی
مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی
رشته فناوری تصویربرداری پزشکی
رشته ژورنالیزم پزشکی
رشته تکنولوژی آموزش در علوم پزشکی

مهم ترین دروس دانشگاهی رشته پزشکی هسته ای:

مهم ترین درس های اصلی و پایه رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای به جز فیزیک و ریاضی پایه عبارت می‌باشند از:
کلیات آناتومی
فیزیولوژی انسانی
اخلاق پزشکی و کمک های اولیه و مراقبت از بیمار
اصطلاحات و کلیات پزشکی
بافت شناسی و آسیب شناسی
فیزیوپاتولوژی و بیماری شناسی عمومی
مدیریت بخش پزشکی هسته ای و روانشناسی.

دروس اختصاصی رشته پزشکی هسته ای

فیزیک پرتوشناسی تشخیصی و رادیواکتیویته
داروسازی هسته‌ای
رادیوبیولوژی دوزیمتری پرتوها
حفاظت در برابر پرتوها
شناخت دستگاه های پزشکی هسته‌ای
روش‌های اختصاصی پزشکی هسته ای(۵_۱)
اصول و مبانی رادیولوژی تشخیصی(۲_۱)
ارزیابی و کنترل کیفیت تصاویر پزشکی هسته ای
کنترل کیفی دستگاههای پزشکی هسته ای
اصول و مبانی تصویربرداری مقطعی در پزشکی هسته ای
مبانی پردازش دیجیتالی تصاویر و ترکیب آنها
تصویربرداری فراصوت و کاربرد آنها در پزشکی هسته ای
و همچنین حدود ۱۰۰۰ ساعت کارآموزی.

فارغ التحصیلان رشته پزشکی هسته ای در چه کارها و صنایعی میتوانند مشغول به کار شوند:

اصالت سهیلی ۸۳_۸۲ تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور همواره اقدام به پذیرش دانشجو و داوطلبین در مقاطع کاردانی تکنولوژی هسته‌ای بودند با توجه به اینکه توسعه مراکز آموزشی و بخش های پزشکی هسته ای در کشور نیاز به نیروی کارشناسی لازم بود این فرآیند در کشور آغاز گردید.

کسی که کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای دارد می تواند در مراکز پزشکی هسته ای به پزشک متخصص پزشکی هسته ای در انجام روشهای پزشکی هسته‌ای کمک کند .

همچنین می‌تواند تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص پزشکی هسته ای به تهیه پرتو دارو،ارائه پرتو دارو ؛کار با دستگاه های پزشکی هسته ای و تصویربرداری از بیمار چاپ تصاویر به دست آمده و ارائه آنها به پزشک متخصص پزشکی هسته ای بپردازد.

رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای یکی از تخصص های پزشکی نیز می باشد که شخص بعد از اتمام دوره طبابت می تواند آن را انتخاب کند ولی به عنوان یک در مقطع کارشناسی می‌تواند به عنوان تکنولوژیست هسته ای در مراکز هسته ای کشور مشغول به کار شود .همچنین به عنوان مامور حفاظت از پرتو می تواند انجام فعالیت کند.

 

همچنین این نکته حائز اهمیت میباشد که داروگر هسته‌ای که یکی از گرایشهای داروسازی می‌باشد هم می‌تواند هدف خوبی برای کار در این رشته باشد.

همچنین با اخذ مترک دکترا در تکنولوژی پزشکی هسته ای در دانشگاه های خارج از کشور نیز فرد می‌تواند به امور دانشگاهی بپردازد و یا به تعلیم دیگر داوطلبین در این عرصه کمک کند.

نتیجه

امیدواریم مقاله فوق بتواند در امر انتخاب رشته و آشنایی با رشته تکنولوژی پزشکی هسته ای به شما کمک کرده باشد واضح است که اطلاع داشتن از رشته های معتبر در علوم تجربی بسیار به داوطلبین کمک خواهد کرد تا بتوانند برای رقم زدن آینده شغلی خود بهتر تصمیم بگیرد و همچنین در این عرصه بهترین و قابل اعتماد ترین کار این است که با فردی که در این عرصه علم و آگاهی دارد مشورت نموده و از آن کمک بگیرید .
گروه مشاوره ای استاد محمد موسوی در عرصه مشاوره تحصیلی و برنامه تحصیلی اختصاصی در قالب پکیج توربو تست بهترین گزینه برای داوطلبین در کنکور سراسری می باشد‌. برای آشنایی بیشتر با پکیج توربو تست و برنامه تحصیلی اختصاصی به صفحه شخصی محمدموسوی مراجعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *