رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی

اقیانوس شناسی

ما در این مطلب می خواهیم درباره اقیانوس شناسی شرح بدهیم .

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید .

رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی رشته نوپا در زیر گروه ۳ علوم تجربی می باشد برای قبولی در این رشته باید در آزمون سراسری علوم و تجربه شرکت نمایی رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی به مطالعه اقیانوس و تاثیرات آن بر کره زمین می پردازد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی و اقیانوس شناسی را می توان در مکان هایی مرتبط با دریا و اقیانوس مرکز شرکت کشتیرانی و پژوهشکده‌های دریایی جستجو نمود.

پذیرش این رشته در دانشگاه دولتی و هم در مقابل انجام می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی و بررسی فرصت‌های شغلی گرایش ها و ادامه تحصیل و دانشگاه‌ها و درست و درآمد رشته دانشگاهی هواشناسی پرداختیم با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی:

آب اقیانوس ها و دریاها بیشتر از ۷۰ درصد کره زمین را پوشانده اند که این امر باعث شده است تا ۹۰ درصد تجارت در جهان به وسیله حمل و نقل دریایی صورت گیرد که این روند تجارت در آینده رو به افزایش خواهد بود.

کشور ما ایران نیز با راه داشتن با قرص از طریق دریای عمان از این قاعده مستثنا نیست و همواره تجارت آبی خود را حفظ نموده است

بنابراین مطالعات اقیانوس شناسی در کشور ما نیز می تواند بسیار ارزشمند و کاربردی باشد.

درواقع هدف رشته دانشگاهی زمین شناسی اقیانوس ها بررسی ماهیت زمین در اعماق اقیانوس مطالعه اینکه چگونه حوزه های ایجاد شده اند و چگونه از بین میروند بر عهده این رشته تحصیلی می باشد

این علم به چگونگی تبادل مواد در اعماق اقیانوس ها پرداخت و نحوه تبادل را بررسی می نماید مطالعه ی فرایندهایی که به وسیله مشاهدات مستقیم و مدلسازی کامپیوتری انجام می گیرند ممکن است

چند سال یا میلیون ها سال طول بکشد زمین شناسی اقیانوس آرام اقیانوس شناسی در واقع ژئولوژی زمین‌هایی که با آب پوشیده شده اند را مطالعه می‌کند

این رشته همچنین به مطالعه توپوگرافی و شکل کف اقیانوسها چگونگی توزیع رسوبات بررسی نوع رسوبات در اعماق اقیانوس ها ترکیب و ساختار کتاب اقیانوس ها و فرایندهای زمین شناسی اقیانوسی می‌پردازد
منابع معدنی موجود در کف اقیانوس ها با استفاده از خط شناسان ارزیابی و احتمال خطرات پیش بینی خواهد شد.

کارشناسان به مطالعه فرایندهای زمین شناسی پرداخته و درک علمی انسان از زمین و اقیانوس را بالا می‌برند و با استفاده و شناخت آن می توان تا حد زیادی به پیشرفت تکنولوژی کمک نمود.

توانایی ها و مهارت های لازم برای رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چیست؟

علاقه به دریا و اشتغال به مسائل مربوط به آن
دارا بودن روحیه پژوهشی و جستجوگر
توانایی ارتباط با دریا و سازگاری با آن
توانایی انجام محاسبات و پیش‌بینی‌های لازم برای امور مرتبط با دریا
قوی بودن در درس فیزیک شیمی زیست شناسی و زمین شناسی
علاقه مند به فعالیت در نواحی ساحلی

چه دروسی برای رشته دانشگاهی اقیانوس‌شناسی مهم است؟

برای قبولی در این رشته تحصیلی لازم است درست بی رسانی را که برای این رشته اهمیت بالایی دارند به خوبی مطالعه نمایید درس زمین شناسی برای این رشته بیشتر اهمیت در قبولی کنکور دارد و دارای ضریب ای برابر با ۴ از درس ریاضی در جایگاه بعدی قرار داشته و ضریب ای برابر با ۳ در کنکور سراسری رشته داراست درس مهم دیگر فیزیک و شیمی با ضرایب برآورد با دو می باشد.

چرا رشته دانشگاهی اقیانوس‌شناسی اهمیت دارد؟

افراد ساکن در نزدیکی سواحل دریای اغلب می‌تواند رفتار فرایندهای ژئولوژیکی سواحل را پیش بینی کنند.

در سواحل معمولا فرسایش طبیعی به کندی انجام می‌شود برای مثال صخره های دریایی بر اثر برخورد با موج‌های مستقیم آهسته آهسته عقب‌نشینی می‌کنند

زلزله‌ها پدیده‌های مخرب آن که شدت غریبشان در سواحل بسیار بیشتر از امواج بزرگ در اقیانوس ها به دلیل زلزله ایجاد می‌شود.. می‌تواند تا هزاران مایل در اقیانوسها پیشرفته و ویرانی سوار را به بار آورد متخصصان نتوانسته راهی کشف کنند تا به موقع هجوم این امواج را پیش‌بینی نمایند.

و از ایجاد خطرات جانی و مالی جلوگیری نماید اما امواج محلی که بر اثر ورزش های رزمی نیروی دریایی ایجاد می شوند از نشانه های پنهان این پدیده می باشند.

وظایف رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چیست؟

هدف از رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی تربیت افرادی است که با دانش کافی از اصول علمی اقیانوس‌ها و شناخت از مسائل علوم دریایی بتوانند خدمات را انجام دهند.مانند :

در خصوص شیمی در یاد زمین شناسی دریا فیزیک دریا و زیست شناسی دریا بتوانند شناخت کسب کرده و به تحقیق و پژوهش در آنها بپردازند برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر در گرایشهای مرتبط با دانش دریا و اقیانوس آماده شده بتوانند در آینده خدمات مفیدی را ارائه دهند.

دانشگاه های رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چیست؟
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارسیستان و بلوچستان
دانشگاه مازندران بابلسر
دانشگاه هرمزگان بندرعباس

اقیانوس شناسی

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چیست؟

دروس پایه و اصلی در بین چهار گرایش این رشته مشترک بوده و تنها در مدرسه تخصصی تفاوت‌های وجود دارد .

دروس پایه:

ریاضی
شیمی عمومی
زیست شناسی عمومی
زمین شناسی عمومی
فیزیک پایه
کارگاه عمومی
مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی.

دروس اصلی:

مبانی فیزیک دریا
مبانی زیست دریا جانوران دریایی
مبانی زیست دریا گیاهان دریایی
مبانی شیمی دریا
مبانی زمین شناسی فیزیکی دریا
هواشناسی عمومی
هواشناسی دریایی
ابزارشناسی و عملیات میدانی در دریا
اصول ناوبری و ایمنی در دریا
مبانی اکولوژی دریایی
آشنایی با ویژگی های زیستی آبهای ایران
آشنایی با ویژگی‌های غیر زیستی آب‌های ایران دورسنجی و سامانه های اطلاعات جغرافیایی آلاینده های دریایی و روش های کنترل آن

رسوب شناسی
محیط زیست سواحل
اقتصاد تجزیه و تحلیل داده‌های اقیانوسی
حقوق دریاها
زبان‌تخصصی
آمار مقدماتی
روش تحقیق
پروژه

گرایش های رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چیست؟

دانشجویان این رشته دانشگاهی می توانند در گرایش هایی که در ادامه توضیح داده شده است به کسب علم بپردازند.

گرایش فیزیک دریا:

فیزیک دریا گرایش از رشته اقیانوس شناسی بوده و هدف آن مطالعه شناخت پدیده‌ها و رویدادهای درون دریا و محیط اطراف آن می‌باشد آشنایی با امواج دریا آشنایی با جز را از شناخت جریانهای دریایی شناخت جریان های ساحلی چگونگی دریافت انرژی از دریا و آموزش هایی است که یک دانشجوی این رشته داده می‌شود.
دروس تخصصی گرایش فیزیک دریا :مبانی دینامیک اقیانوس ها مکانیک سیالات معادلات دیفرانسیل و کاربرد آن مبانی تئوری امواج و جزر و مد روش های عددی و مدل سازی سمینار.

گرایش زیست دریا:

‏beeg رایش خاص محیط آبی بیولوژی آبزیان و فعالیت آبزی پروری بررسی و مطالعه می پردازد به عبارت این رشته جانوران و گیاهان آبزی را بررسی و مطالعه کرده و دانشجویان آن به مطالعه اکولوژی دریا می‌پردازند و اطلاعات آنها آلودگی آب دریا و تاثیر آن بر محیط دریا را بررسی می‌کنند.
دروس تخصصی گرایش زیست دریا: ژنتیک آبزیان میکروبیولوژی آبزیان دریا میکروبیولوژی دریا بیوشیمی فیزیولوژی آبزیان دریا بیوتکنولوژی و اصلاح نژاد آبزیان سمینار.

گرایش شیمی دریا
دانشجویان این گرایه با شیمی آب شیمی آلاینده‌ها شیمی معادن و کانیها نفت و گاز شیمیایی مناطق فراروش و خوردگی سازه آشنا پیدا می‌کنند گرایش شیمی دریا ترکیبات شیمیایی آب دریا را مطالعه کرده و رسوم و ترکیبات آلی و معدنی نمک زدایی و تاثیر آلودگی ها و ارگانیسم های موجود را بررسی می نمایند.

دروس تخصصی گرایش شیمی دریا:

شیمی آلی در یا شیمی در جزیره دریا شیمی معدنی دریا بیوشیمی ژئوشیمی دریا سمینار.

گرایش زمین شناسی دریا:

آموزش دیرین شناسی دریایی آشنایی با رسوب‌گذاری دریای چین شناسی دریایی و فرآیندهای اقیانوسی از اهداف این گرایش می باشد.

دروس تخصصی گرایش زمین شناسی دریا:

محیط های رسوبی ژئوپلیتیک دریایی و مورفولوژی سواحل زمین شناسی ساختمانی پرسش و انتقال رسوب سمینار.

اقیانوس شناسی

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی چگونه است؟

امکان ادامه تحصیل برای این رشته دانشگاهی هم در ایران و هم در کشورهای خارجی فراهم شده است و علاقمندان به این رشته می توانند در هر دو اقدام نمایند امکان ادامه تحصیل برای دانش آموختگان این رشته در گرایش اقیانوس شناسی فیزیکی در ایران میسر شده است دانشجویان و مقطع کارشناسی ارشد نهادهای علمی و عملی لازم را کسب نموده و برای حل مسائل مطرح در فیزیک دریا به پژوهش مطالعه می پردازد این دانشجویان دروسی را فرا می‌گیرد که برای مقطع دکتری لازم و ضروری می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی اقیانوس‌شناسی چگونه است؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی را می توان در شغل هایی که با دریا و اقیانوس در ارتباط از جستجو نمود در کل به دلیل نوپا بودن این رشته تحصیلی و عدم توجه کافی به این رشته در کشورمان ایران بازار کار رشته دانشگاهی اقیانوس شناسی خیلی مناسب نمی باشد.

بعضی از فرصت های شغلی رشته در ادامه آورده شده است:
تدریس برای مقطع کارشناسی
همکاری در انجام پروژه و انتشار مقاله و کتاب در این زمینه
پیش بینی پدیده های دریایی در مراکز علمی با فعالیت در مدلسازی فیزیکی و عددی در مراکز علمی پژوهشی
تفسیر مشاهدات میدانی و تصاویر ماهواره‌ای امنیت های دریایی
بررسی آلودگی های موجود در محیط های دریایی ارگان ها و سازمان هایی که به نحوی مرتبط به دریا و سواحل باشد
سازمان محیط زیست
سازمان شیلات
سازمان بنادر و دریانوردی
پژوهشگاه اقیانوس شناسی
پژوهشگاه اکولوژی دریای عمان و خلیج فارس در بندرعباس

نتیجه گیری :

برای انتخاب رشته دانشگاه ابتدا به طور کامل به تحقیق و بررسی رشته های دانشگاهی بپردازید برای مطالعه و بررسی بسیاری از رشته ‌های دانشگاهی می توانید با استاد موسوی مشورت نمایید که به انجام انتخاب رشته و اطلاعات درباره رشته ها کاربلد می باشد.

قبل از انتخاب رشته تحصیلی لازم است و صدا و علاقه خود را شناخته و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید شناخت روحیات نیز از عوامل تأثیرگذار دیگر از پس از شناخت خود باید به تحقیق در رابطه با آینده شغلی و بازار کار و درامد رشته دانشگاه مورد نظرتان بپردازید انتخاب رشته دانشگاهی اساسی ترین و تاثیرگذارترین انتخاب های زندگی هر شخصی باید در انتخاب آن دقت نمود پس انجام انتخاب رشته که امری بسیار حساس و حیاتی می باشد را به استاد موسوی بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *