رشته دانشگاهی شیمی کاربردی

رشته دانشگاهی شیمی کاربردی

ما در این مطلب می خواهیم برای شما رشته دانشگاهی شیمی کاربردی را شرح بدهیم .

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

شیمی کاربردی یکی از گرایشهای علم شیمی می باشد همانطور که از نام این رشته مشخص است نگاهی کاربردی به شیمی دارد بنابراین تمایل دارد که از آموخته های علم شیمی در صنایع استفاده کنند .

در این مقاله به معرفی رشته شیمی کاربردی در دانشگاه و گرایشهای ارشد و دکتری آن پرداخته می شود لطفاً با ما همراه باشید.

همانطور که میدانید علم شیمی به مطالعه و بررسی مواد از ساده‌ترین حالت پیشرفته ترین ساعت مربوط می‌شود علم شیمی در واقع به علمی گفته می‌شود که ارتباطات نزدیکی با سایر علوم دارد.

توجه داشته باشید که فرآیندهای شیمیایی و همچنین ترکیب عناصر نقش بسیار مهم در حیات موجودات زنده ایفا می کنند.

بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مثل شیمی محض شیمی کاربردی بیو شیمی بیوتکنولوژی بیولوژی شیمی‌دارویی پزشکی داروسازی زیست شناسی زمین شناسی پتروشیمی رشته‌های متعدد مهندسی مانند مهندسی شیمی و غیره که با علم شیمی ارتباط دارند در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند در ادامه این مقاله به معرفی رشته های دانشگاهی شیمی کاربردی می پردازیم.

رشته شیمی کاربردی در دانشگاه:

در مقطع کارشناسی رشته شیمی بیشتر در دو گرایش اصلی شیمی مغز و شیمی کاربردی ارائه می گردد این دو گرایش تنها در تعداد کمی از واحدهای تخصصی با یکدیگر ارتباط دارند.

این واحدها شامل اصول محاسبات شیمی شیمی صنعتی ۱ و ۲ خوردگی و تصفیه آب می باشند دانشجویان رشته شیمی کاربردی بیشتر دروس دانشگاهی را در آزمایشگاه ها و به صورت عملی می گذراند به بیان دیگر تمرکز درس تخصصی در رشته شیمی کاربردی بیشتر بر روی مفاهیم صنعتی مثل طراحی راکتور ها و یا بررسی فرآیندهای شیمیایی و صنعتی خواهد بود.

در رشته دانشگاهی شیمی کاربردی در باغ به موارد مربوط به کاربردهای شیمی در صنعت پرداخته می‌شود این رشته شامل گروه‌های شیمیایی مختلف می باشد که بر روی مواد متنوع و کاربردهای آنها همانند ترکیبات فلزی ترکیبات معدنی ترکیبات آلی پلیمرها پروتئینهای غیر تحقیق می کند.

به بیان دیگر کاربردی در واقع حدفاصل میان شیمی و مهندسی شیمی می باشد در نتیجه فارغ التحصیلان آن می توانند در صنایع مختلف شیمیایی مانند صنایع غذایی صنایع داروسازی صنایع پتروشیمی صنایع بهداشتی و آرایشی صنایع رنگ و رزین صنایع پلاستیکی صنایع تولید لوازم خانگی علم و کشاورزی علم مواد چرم پلیمر راه و ساختمان و الیاف مصنوعی مشغول شوند لازم به ذکر است که با پیشرفت علم نیاز به این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نیز بیشتر خواهد شد.

رشته شیمی کاربردی یکی از زیرمجموعه‌های کنکور علوم تجربی در انتخاب رشته سراسری میباشد پذیرش در این دانشگاه در دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه پیام نور فرهنگیان غیر انتفاعی دانشگاه آزاد صورت میگیرد. توجه داشته باشید که نحوه پذیرش در این رشته دانشگاهی هم به نحوه قبولی در آزمون و هم به نحوه بدون کنکور بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی انجام می گیرد.

 

دروس دانشگاهی رشته شیمی کاربردی:

تعداد کل واحد های رشته شیمی کاربردی معمولا ۱۳۷ واحد می باشد به طور کلی می توان لیست واحد های درسی این رشته در دانشگاه ها را به پنج دسته دروس عمومی دروس پایه دروس اصلی درس تخصصی و دروس اختیاری تقسیم کرد. توجه داشته باشید که تفاوت در ارائه واحدهای درسی وابسته به دانشگاه است.

دروس عمومی ۲۲واحد:

اندیشه سلامی ۱
اندیشه اسلامی ۲
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
اندیشه و وصایای امام
تربیت بدنی ۱
تربیت بدنی ۲
آیین زندگی
تفسیر موضوعی قرآن
زبان خارجه
فارسی
تنظیم خانواده

دروس پایه ۲۲ تا ۲۶واحد:

ریاضی ۱
ریاضی ۲
شیمی عمومی۱
شیمی عمومی ۲
فیزیک عمومی ۱
فیزیک عمومی ۲
آزمایشگاه شیمی عمومی ۱
آزمایشگاه شیمی عمومی ۲
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۱
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۲

دروس اصلی ۵۹واحد:

ایمنی در آزمایشگاه
ریاضی در شیمی
شیمی آلی ۱
آزمایشگاه شیمی آلی ۱
شیمی آلی ۲
آزمایشگاه شیمی آلی ۲
شیمی آلی ۳
شیمی تجزیه ۱
آزمایشگاه شیمی تجزیه۱
شیمی تجزیه ۲
آزمایشگاه شیمی تجزیه ۲
شیمی تجزیه ۳
آزمایشگاه شیمی تجزیه ۳
شیمی فیزیک ۱
آزمایشگاه شیمی فیزیک ۱
شیمی فیزیک ۲
آزمایشگاه شیمی فیزیک ۲
شیمی معدنی ۱
آزمایشگاه شیمی معدنی ۱
شیمی معدنی ۲
آزمایشگاه شیمی معدنی ۲
شیمی معدنی ۳
زبان تخصصی شیمی
شناسایی ترکیبات آلی
آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی
شیمی فیزیک ۳
مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی
کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی
روش استفاده از متون علمی شیمی
شیمی تجزیه دستگاهی
آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی
معادلات دیفرانسیل

دروس تخصصی ۱۷ واحد:

متون علمی
شیمی کارگاه یا شیشه گری
اصول محاسبات شیمی صنعتی
شیمی صنعتی ۱
شیمی صنعتی ۲
اصول تصفیه آب و پسابهای صنعتی
گرافیک و نقشه خوانی
آزمایشگاه شیمی صنعتی
خوردگی فلزات
کارآموزی

دروس اختیاری ۱۳ تا ۱۵ واحد:

طیف سنجی مولکولی
مبانی شیمی کوانتومی
الکتروشیمی صنعتی
شیمی محیط زیست
شیمی صنایع معدنی
مبانی شیمی پلیمر
شیمی و تکنولوژی مواد غذایی
شیمی و تکنولوژی چرم
شیمی و تکنولوژی پلیمر
شیمی و تکنولوژی رنگ
شیمی و فناوری مواد غذایی
شیمی و تکنولوژی نفت
آزمایشگاه خوردگی فلزات
کاربرد الکترونیک در شیمی
شیمی سبز
شیمی دارویی
نانو شیمی
تمرین پژوهش
خوردگی فلزات
کاربرد الکترونیک در شیمی

 

رشته شیمی کاربردی برای چه کسانی مناسب است:

دانشجویان رشته شیمی کاربردی همانند سایر گرایش های شیمی باید در وهله اول به علم‌شیمی علاقمند باشند از آنجایی که رشته شیمی ۱ رشته تحقیقاتی می‌باشد.

بنابراین دانشجویان این رشته بایستی افراد صبور با پشتکار و دارای روی خلاق و جنگنده باشند از طرفی دیگر همان طور که می دانید درصد زیادی از پروژه های این رشته در محیط آزمایشگاهی انجام می‌گیرد.

و این دانشجویانی رشته باید به آزمایشگاه و کارهای آزمایشگاهی علاقه داشته باشند لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته نباید حساسیت شدیدی نسبت به مواد شیمیایی داشته باشد و از لحاظ جسمی نیز توانایی کار در شرایط سخت را داشته باشند کل این نکته حائز اهمیت است که مهارت و دانش در زبان انگلیسی نیز بسیار مهم می‌باشد.

بازار کار و آینده شغلی با رقابت تحصیل آرایشی شیمی کاربردی:

شیمی جزء رشته هایی از فارغ التحصیلان آن تا حدودی می تواند جذب بازار کار شوند زیرا هر کارخانه‌ای که تاسیس شود در زمینه تحقیقاتی و همچنین در بخش کنترل کیفیت فرآیند‌های تولیدموادشیمیایی نیاز به یک شیمیست ماهر و مسلط به علوم شیمی دارد.

به بیان دیگر می توان گفت که رشته شیمی کاربردی رابطه نزدیک با صنایع مختلف دارد و از حضور داشته باشید که فارغ التحصیلان رشته شیمی کاربردی نسبت به شیمی محض در مقطع کارشناسی به دلیل آنکه آشنایی بیشتری با مفاهیم صنعت شیمی پیدا کرده اند بهتر جذب می‌شوند به عنوان نمونه بالا و تحصیل رشته شیمی کاربردی امکان اشتغال در مراکز زیر را دارند:

_ فعالیت در آزمایشگاه های کنترل کیفی آزمایشگاه های شیمی آزمایشگاه های استاندارد و آزمایشگاه مواد مصرفی صنایع
_ فعالیت در آزمایشگاه های سنتزی مواد جهت سنتز مواد جدید
_ ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در مدارس دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مراکز آموزش عالی کشور و سایر موسسات آموزشی
_ کار در صنایع پتروشیمی پلاستیک رنگ و رزین صنایع دارویی صنایع آرایشی و بهداشتی صنایع غذایی
_ کنترل کیفیت در وزارت دفاع و نیرو
_استفاده از گیاهان دارویی جهت سنتز مواد دارویی و درمانی جدید
_ انجام کارهای پژوهشی و شرکت کردن در سایر پروژه های پژوهشی
_ ارائه مشاوره و خدمات به مراکز تولیدی مواد شیمیایی و حل و فصل مشکلات و چالش های آن ها
_ کارآفرینی تولید مواد شیمیایی در کارگاههای کوچک و با هزینه پایین.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر شیمی کاربردی:

 

امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته شیمی کاربردی تا مقطع دکتری وجود دارد از طرفی امروزه اقدامات مناسبی برای دوره پست دکتری در دانشگاههای داخل صورت گرفته است.

دوره های کارشناسی ارشد و دکتری شیمی کاربردی:
دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته شیمی کاربردی با داشتن نگاهی صنعتی و کاربردی به شیمی می تواند یافته های جدید را از عرصه شیمی به عرصه صنعت و تکنولوژی انتقال دهند این کارا و تاثیر آن در طراحی و راه اندازی واحدهای مختلف تولیدی و یا منابع بسیار بزرگ معدنی گاز و نفت نقش دارند

دوره کارشناسی ارشد رشته شیمی کاربردی:

طول دوره کارشناسی ارشد رشته شیمی کاربردی چهار و نیم سال تحصیلی از در موارد خاص و با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشی دانشکده می تواند تا یک سال و نیم بیشتر افزایش یابد دوره کارشناسی ارشد به صورت آموزشی پژوهشی می‌باشد در راه دانشجو با گذراندن دروس تئوری انتخاب استاد راهنما انتخاب موضوع پایان نامه و در نهایت دفاع از پایان نامه این دوره را به اتمام می رساند.

از جمله دروس مورد تدریس و بستگی به دانشگاه محل تحصیل دارد در دوره ارشد شیمی کاربردی میتوان به واکنش گاه ها طراحی آزمایش و افزایش مقیاس فرآیندها شناسایی و تعیین ساختار مواد شیمی فیزیک پیشرفته شیمی آلی پیشرفته شیمی تجزیه پیشرفته شیمی معدنی پیشرفته سمینار و گسترش شیمی از آزمایشگاه تا صنعت مواد فعال سطحی فرایندهای پتروشیمی پدیده های انتقال فناوری پلیمرها کاتالیزورهای صنعتی فرآیند های تصفیه آب و پساب خوردگی پیشرفته فناوری کودهای شیمیایی و مواد ریزمغذی زیست فناوری محیط زیست مبانی انرژی های تجدید پذیر کنترل دستگاهی در صنعت شیمی شیمی و فناوری مواد مرکب کامپوزیت ها خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها غشاها و فرایندهای شیمیایی شیمی صنایع غذایی پیشرفته و یا مباحث ویژه در شیمی کاربردی اشاره کرد.

دوره دکتری رشته شیمی کاربردی:

دانشجویان دوره دکتری این رشته به کاربردها

یه شیمی در صنعت بهبود و توسعه فرایندهای شیمیایی و همچنین بررسی زمینه‌های مورد نیاز صنایع شیمی می‌پردازد.

فارغ التحصیلان دکتری می توانند علاوه بر فعالیت در تمام مراکز جذب فارغ التحصیلان مقاطع پایین‌تر در کارهای تحقیقاتی رفع چالش‌های علمی مدیریت واحدهای تحقیق و توسعه مراکز تولیدی و نیز در تکمیل کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نقش مهمی داشته باشند.

و در نتیجه مسئولیت های سنگین تری را برعهده بگیرند طول دوره دکترا رشته شیمی کاربردی ۸ نیمسال تحصیلی از در موارد خاص و با موافقت شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشی دانشکده می تواند تا یک نیمسال بیشتر افزایش یا بر افزایش بیش از این یک نیمسال مشمول مقررات دانشگاه خواهد با دوره دکتری به صورت آموزشی پژوهشی می باشد از جمله دروس مورد تدریس در دوره دکتری شیمی کاربردی می توان به پدیده های انتقال پیشرفته واکنشگاه های شیمی پیشرفته افزایش مقیاس فرآیندهای شیمیایی کنترل فرآیندهای شیمیایی روشهای آماری و طراحی آزمایش ها سمینار فناوری های نوین پالایش و تبدیل گاز الکتروشیمی صنعتی پوشش و برچسب‌ها کاتالیستهای ناهمگن زیست شیمی صنعتی پلیمرهای رسانای الکتریکی نانوداروها طراحی مفهومی فرآیند مباحث نوین در شیمی کاربردی اشاره دارد.

انتخاب رشته دانشگاهی همواره به عنوان یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی ارشد به شمار می‌آید زیرا به طور مستقیم بر آینده فرد تاثیرگذار خواهد بود اولین نکته که در انتخاب رشته دانشگاه باید به آن توجه نمود شناخت علایق و روحیات فردی میباشد .

نتیجه

داوطلب باید بداند به چه رشته های تحصیلی علاقه داشته و در آن استعداد دارد نکته بعدی که باید به آن توجه شود شناخت رشته های دانشگاهی می باشد داوطلب پیش از انتخاب یک رشته باید به خوبی در مورد آن تحقیق نموده و بازار کار و آینده شغلی و درآمد آن را به خوبی بررسی نموده و سپس اقدام به انتخاب آن نماید با توجه به نکات گفته شده می‌توان رشته درستی را انتخاب نموده تا هوا را آینده روشنی در پیش روی جوانان این کشور قرار بگیرد برای انجام انتخاب رشته روش تخصصی swot که روشی نوین در امر انتخاب رشته است و ابداع آن استادموسوی بوده است به صفحه ی ایشان رجوع کنید.

جهت استفاده انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 می توانید از محمد موسوی کمک بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *