صفر تا صد کارنامه سبز

کارنامه سبز چیست

ما در این مطلب می خواهیم برای شما صفر تا صد کارنامه سبز را شرح بدهیم.

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

هر سال به طور معمول یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری سازمان سنجش کارنامه ای با عنوان کارنامه سبز منتشر می کند .کارنامه سبز یا کارنامه نهایی شامل دانش آموزانی می‌شود که در آزمون سراسری شرکت کرده اند و بر اساس نتایج اولیه ای که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده‌اند و در زمان و مهلت داده شده فرم انتخاب رشته خود را تکمیل نموده اند ، سپس پس از اعلام نتایج نهایی در ارتباط با انتخاب رشته خود، داوطلب در یکی از انتخاب رشته‌های خود قبول شده است.

دسته ای از داوطلبین از رشته قبولی خود رضایت کافی را ندارند. در این مرحله داوطلب می‌تواند از کارنامه سبز خود در این مرحله استفاده کند و رشته ای را که نسبت به آن علاقه‌مند است انتخاب کند. در این مقاله می خواهیم به معرفی کارنامه سبز و چگونگی استفاده از آن بپردازیم و همچنین مفاهیم مختص برای فهم مطالب کارنامه سبز را توضیح دهیم.

در مرحله اول باید این نکته توجه داشته باشید که امکان استفاده از کارنامه سبز برای آن دسته از دانش آموزانی که در مرحله اول اعلام نتایج خود مردود شده اند به هیچ وجه وجود نخواهد داشت و کارنامه سبز فقط برای کسانی است که ابتدا با توجه به رتبه ی کسب شده خود در زمان مشخص کارنامه انتخاب رشته خود را تکمیل نموده اند و سپس در اعلام نتایج نهایی که یکی از آن رشته هایی که در انتخاب رشته خود انتخاب کرده‌اند را قبول شدند. اما از آن رضایت کافی ندارند.
این دسته از دانش آموزان می تواند شانس خود را در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور سراسری و یا تکمیل ظرفیت کنکور دانشگاه های آزاد امتحان کنند.

کارنامه سبز چیست

در واقع کارنامه سبز این امکان را به دانش‌آموز می‌دهد تا با استفاده از اطلاعاتی که در کارنامه سبز خود موجود دارد ،اگر امکان قبولی در اولویت‌های پایین‌تر کارنامه خود را دارد، بتواند از آن استفاده کند و رشته خود را تعویض نماید.
به طور کلی کارنامه سبز همان لیست انتخاب رشته شماست که نشان می‌دهد عملکرد دانش آموز در هر کدام از کد رشته هایی که انتخاب کرده است به چه شکل میباشد. به زبان ساده تر کاربرد کارنامه سبز این است که به دانش آموز می گوید اگر از بین ۲۰ کد رشته انتخاب شده، اولویت پنجم را قبول شده است و اگر سازمان سنجش روی این رشته نمی ایستاد، از اولویت ۶ تا ۲۰ کدام یک را می توانست قبول شود این کارنامه شامل پنج ستون می باشد‌‌.

_ترتیب علاقه و کد رشته ی انتخابی

دو ستون اول مربوط به ترتیب علاقه و کد رشته های انتخابی داوطلب می باشد.
لیست ترتیب علاقه نشان می‌دهد چند تا انتخاب از ۱۵۰ انتخاب داشته اید و دومین لیسا که مربوط به کد رشته انتخابی میباشد. لیست کد رشته های شما را نشان می دهد که بتوانید با لیست انتخاب رشته اصلی خود و نتیجه نهایی خود تطبیق بدهید.

_رتبه داوطلب و آخرین رتبه قبولی

دو ستونه بعد لیست هایی را نشان می‌دهد که رتبه دانش‌آموز و رتبه آخرین داوطلبی که کد رشته مربوطه را قبول شده است، چندمین رتبه می باشد.
هر چقدر که این دو عدد به هم نزدیک تر باشند شانس داوطلب برای قبولی در آن رشته بالاتر می باشد و هر چه اختلاف آن دو بیشتر باشد، شانس داوطلب در قبولی آن رشته کمتر می باشد.

_ یک تذکر بسیار مهم در ارتباط با کارنامه سبز وجود دارد و آن این است که قانون سازمان سنجش به طوری است که میگویند وقتی برای هر داوطلب لیست انتخاب رشته مربوطه را از بالا به پایین بررسی می‌کنیم، زمانی روی یک رشته می ایستیم که عدد رتبه داوطلب از عدد آخرین رتبه قبولی کمتر یا برابر باشد. در غیر اینصورت شانسی برای قبولی داوطلب در این خودش وجود نخواهد داشت .چرا که ظرفیتی برای دانش آموز خالی نمانده است که بتواند این داوطلب قبول شود.

_ستون آخر،نتیجه

در این ستون یکسری اعداد شاید مشاهده کنید، که هر کدام معنا و مفهوم خاص خودشان را دارند و نشان می دهند چه اتفاقی افتاده که سنجش نتوانست داوطلب را در این کد رشته بپذیرد.

عدد 1 : معنی عدد یک این است که شرایط و ضوابط انتخاب رشته را رعایت نکرده اید.
مثلاً دانش آموز می داند برای فرهنگیان خارج از استان نمی توان زد. ولی در لیست انتخاب رشته قرار داده است یا کد رشته ی فرهنگیان را میزنید ولی برای مصاحبه آن حاضر نمی شوید.

عدد2 و4 : معنی اعداد ۲ و ۴ بدین صورت است که هر دوی اینها به یک معنا و معادل کد ۱۱ می باشند.که زیر نتیجه نهایی در کارنامه درج شده است.

عدد ۹ : معنی عدد نه شبیه اعداد ۲ و ۴ می باشد و فقط برای بقیه رشته های مصاحبه دار به حساب می آید .مانند شاهد، مطهری، علوم قضایی، صدا و سیما، علوم پزشکی بقیه الله ،مدیریت بیمه اکو،فوریت های پزشکی و ….

ستاره و سه ستاره : نماد ستاره و سه ستاره هر دو به معنی قبولی میباشد اما سه ستاره یعنی داوطلب در سهمیه ای غیر از سهمیه اصلی خود پذیرفته شده است. مثلاً داوطلبی سهمیه پنج درصد ایثارگری دارد و به جای اینکه در ایثارگری اش قبول شده باشد در این سهمیه منطقه اش پذیرفته شده است.

عدد ۵ و ۷ : معنی اعداد ۵ و ۷ هر دو این معنا را می‌دهد که داوطلب مشکل مصاحبه دارد .
عدد ۵ بدین معنی می باشد که داوطلب نتوانست در مرحله گزینش( سوالات عقیدتی سیاسی) امتیاز لازم را کسب کند .
عدد هفت به این معنا می باشد که داوطلب نتوانست حدنصاب امتیاز محاسبه (سوالات صلاحیت ها و توانایی های معلمی )را به دست بیاورد.

چند نکته:

_ کارنامه سبز برای کسانی که مردود شده اند یا انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام داده‌اند صادر نخواهد شد.

_ اگر اولویتی زیر نتیجه ای که قبول شده اید را فهمیده باشید که می توانسته اید پذیرفته شوید و بخواهید جابجایی انجام دهید فقط باید رضایت دانشگاه مبدا و مقصد را کسب کنید و سنجش هیچ مسئولیتی را در رابطه با این موضوع به عهده نخواهد گرفت.

_ اصول انتقالی گرفتن توسط کارنامه سبز خیلی سخت می‌باشد چرا که مسئولین دانشگاه‌ها موافقت نمی کنند و شاید ظرفیت دانشگاه مقصد تکمیل شده باشد برای داوطلب جدید گرفتن .پس برای همین باید در انتخاب کدرشته‌های خود و مرحله انتخاب رشته و تکمیل فرم انتخاب رشته خود بسیار دقت کنید.

مسیر به موفقیت رسیدن در آزمون سراسری یک سکوی موفقیت میباشد که این سکو پله پله به هدف می‌رسد .اگر دانش آموزی نتواند پله اول را به خوبی پشت سر بگذارد نمی تواند به پله دوم ،سوم را بگذراند و در نهایت به موفقیت دست پیدا کند.
مرحله اول برای هر دانش آموز کنکوری داشتن یک برنامه ریزی دقیق، شخصی سازی شده و جامعه می باشد که متناسب با توانایی هر فرد، تمام دروس مورد نظر برای رسیدن به رشته دلخواه را پوشش دهد.

برنامه جامع توربو تست بهترین منبع برنامه ریزی تحصیلی و تست های طبقه بندی شده متناسب با دانش آموزان متفاوت می باشد؛ که برنامه توربو تست تحت نظارت برترین مشاور تحصیلی در رشته تجربی، استاد محمد موسوی می باشد. هر دانش آموز با گرفتن برنامه شخصی سازی شده و متناسب با سطح علمی و شرایط تحصیلی خود از جانب استاد موسوی می تواند به موفقیت در آزمون سراسری دست پیدا کند .

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با برنامه توربو تست به صفحه شخصی محمد موسوی مراجعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *