معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

ما در این مطلب می خواهیم برای شما معرفی رشته مدیرت بازرگانی را شرح بدهیم.

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

این رشته ابتدا در کشور فرانسه در دانشگاهESCP Europe ارائه شد.

هدف اصلی رشته مدیریت بازرگانی تربیت و تعلیم دانشجویان به مهارت هایی است که اداره سازمان را آموزش می‌دهد و بحث در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه ، هزینه و استفاده بهینه از امکانات می پردازد.

می توان گفت هدف از این رشته آشنایی با وظایف اساسی سازمان‌ها و افزایش مهارت دانشجویان در شناخت مسائل مربوط به مدیریت، تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط و ارزیابی راه حل ها و سرانجام تصمیم گیری و اجرای آن می باشد.

پایه گذار این علمی تیلور در مکتب کلاسیک بوده است امروزه شرکت‌های بزرگ هزینه های هنگفتی برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت کرده‌اند از مهمترین بخش‌های شرکت‌های تجاری مدیریت بازرگانی می باشد که بین مشتریان و خریداران خود رابطه تجاری خوبی برقرار می‌کند. شخص مدیر بازرگانی نقش اساسی را در سوریه یا ضرر شرکت‌ها دارد.

‏today در این رشته فارغ التحصیل شدن ممکن است خود مدیریت سازمان را بر عهده بگیرند یا به عنوان مدیر یک بخش فعالیت کنند. کسانی که به دنبال چالش هستند و یا به حل مسئله علاقه دارند می توانند در این رشته فعالیت کنند لازمه موفقیت در این رشته توانایی برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با دیگران است.

همچنین دانش آموخته مدیریت بازرگانی باید به مسائل اقتصادی علاقمند باشد و خلاقیت و توانایی حل مسائل را داشته باشد برای موفقیت بیشتر فرد باید کمی پیش بینی بلد باشد خوب تحلیل کند و با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست می‌آورد بهترین پیشنهادات را ارائه دهد.

برای انتخاب رشته مدیریت بازرگانی فقط به مباحث مالی فکر نکنید اگر این رشته با روحیه و علاقه و انتظارات شما هماهنگی نداشته باشد قطعا موفق نخواهید شد. موفقیت در این رشته به مطالعه زیاد تحقیق و بررسی تفکر و برنامه‌ریزی توانایی حل مسئله داشتن هوش بالا بستگی دارد اگر به مباحثی که توضیح داده و علاقه‌مند هستید و توانایی انجام آنها را دارید این نوشته می تواند یک سکوی پرتاب برای رسیدن به موفقیت شما باشند.

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های علوم انسانی می باشد که با تسلط به اصول و مفاهیم آن می‌توان به موفقیت رسید و حتی دیگران را هم در مسیر هدایت کرد این رشته دارای سه مقطع کاردانی کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

جهت انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 از تجربه و علم محمد موسوی می توانید استفاده کنید

کاردانی:

این مقطع دو سال طول می کشد و دانشجویان پس از اتمام می‌توانند وارد کسب و کار شوند.

کارشناسی:

چهار سال طول می‌کشد این افراد آموزشها را به صورت اصولی فرا می گیرند پس به راحتی می توانند از عهده مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار می‌شوند برآیند.

 

کارشناسی ارشد:

این مقطع تقریباً دو سال به طول می انجامد رشته مدیریت بازرگانی گرایش های متنوعی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

منابع مورد نیاز کنکور مدیریت بازرگانی:

رشته مدیریت بازرگانی زیر گروه علوم انسانی میباشد که دروس ریاضیات و اقتصاد با اهمیت ترین دروس قبولی در کنکور این رشته می باشد.
ریاضیات با ضریب ۴
اقتصاد با ضریب ۳
ادبیات اختصاصی با ضریب ۲
سایر دروس با ضریب ۱

دوره ی کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی:

این رشته از هر سه گروه علوم ریاضی و فنی علوم تجربی و انسانی دانشجو می پذیرد هدف از این دوره آموزش نیروهای انسانی متخصص مورد نیاز اداره ها، سازمان ها ،موسسه ها و شرکت ها با وظایف و هدف های گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

تعداد کل واحد های درسی ۱۳۳ واحد می باشد:

دروس عمومی ۲۰ واحد
دروس پایه ۴۱ واحد
دروس اصلی ۳۰ واحد
دروس تخصصی ۳۶ واحد
دروس اختیاری ۶ واحد

دروس عمومی رشته مدیریت بازرگانی:

اندیشه اسلامی ۱
اندیشه اسلامی ۲
انسان در اسلام
فلسفه اخلاق
آیین زندگی
انقلاب اسلامی ایران
اندیشه سیاست امام خمینی ره
تاریخ امامت
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
تربیت بدنی
دانش خانواده و جمعیت
ورزش ویژه
انقلاب اسلامی ایران
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
اخلاق اسلامی
عرفان عملی انسانی
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
تفسیر موضوعی قران
زبان فارسی
ورزش ۱
تربیت بدنی ویژه

 

دروس پایه رشته مدیریت بازرگانی:

اصول حسابداری ۱
اصول حسابداری ۲
اقتصاد خرد
آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت ۱
آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت ۲
کاربرد کامپیوتر در مدیریت
روانشناسی سازمانی
ریاضیات پایه
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
اقتصاد کلان
روش تحقیق در مدیریت
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
احکام کسب و کار

 

دروس اصلی رشته مدیریت بازرگانی:

مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت منابع انسانی
تحقیق در عملیات ۲
آموزش مهارت های حرفه ای
اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی آشنایی با قوانین کسب و کار
فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها
مدیریت

رفتار سازمانی:

تحقیق در عملیات ۱
مدیریت مالی از منظر اسلام
بازاریابی و مدیریت بازار
مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت
حسابداری صنعتی ۱

دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی:

مدیریت استراتژیک
حسابرسی ۱
بازرگانی بین‌المللی
زبان تخصصی ۲
مدیریت مالی ۲
مبانی بانکداری و مدیریت بانک
حقوق بازرگانی
تجارت الکترونیک
زبان تخصصی یک
سیستم های اطلاعاتی مدیریت
بازاریابی بین المللی
سازمانهای پولی و مالی و بین المللی

دروس اختیاری رشته مدیریت بازرگانی:

حقوق بازرگانی بین المللی
سمینار در مسائل بازاریابی و بازاریابی اسلامی مسئله یابی و حل مسئله
روابط کار در سازمان
مدیریت تولید و عملیات
اصول و مبانی کارآفرینی

امیدواریم اطلاعات کافی در این مقاله درباره رشته مدیریت بازرگانی را در اختیار شما قرارداده باشیم.

اطلاع از رشته های مختلف سه گروه علوم تجربی علوم انسانی و ریاضی به امر انتخاب رشته شما کمک قابل توجهی می‌کند پس برای انتخاب بهترین رشته و انجام انتخاب رشته دانشگاهی نیاز است که شما به همه اطلاعات همه ی رشته ها و یا رشته هایی که علاقه به ادامه تحصیل در آن را دارید داشته باشید.

 

رشته مدیریت بازرگانی:

در کشور ما تا چند سال پیش رشته مدیریت بازرگانی دربرگیرنده گرایشهای مانند مدیریت صنعتی ،مدیریت بیمه مدیریت ،جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود اما امروزه به دلیل تخصصی تر شدن این رشته مدیریت بازرگانی به صورت محدود تر و تخصصی تر کاربرد دارد رشته مدیریت بازرگانی برای کسانی که رویای ریاست را در سر دارند علاقه مند به تجارت و سرمایه گذاری هستند می تواند در رشته بسیار جذابی باشد.
دانش آموختگان در مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی می توانند به صورت یکی از عناوین زیر در شرکت ها به کار مشغول شوند.

نقش ها در مدیریت بازرگانی:

مدیر فروش
مدیر بازاریابی
مدیر خرید و تدارکات
کارشناس تحقیقات بازار
کارشناس گمرک
کارمند بانک
رئیس بانک
کارشناس بیمه
حسابدار
کارشناس پشتیبانی نرم افزار

کنکور ارشد مدیریت بازرگانی:

به دلیل بازار کاری رشته گرایش های آن بازار کار متنوعی دارد که افراد زیادی را به خواندن جذب می‌کند می‌توان گفت ارشد مدیریت بازرگانی پرطرفدارترین گرایش مجموعه مدیریت از تقریبا شرکت هایی که داخل بازار هستند و یا می خواهند ورود کنند به دربی یک واحد بازرگانی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت نیاز دارند.

منابع مورد نیاز برای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی:

زبان عمومی و تخصصی
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
ریاضی و آمار
تئوریهای مدیریت
اقتصاد خرد و کلان
مالیه عمومی و بودجه
مدیریت منابع انسان
تحقیق در عملیات
مدیریت مالی
مدیریت تولید
بازاریابی
مدیریت سرمایه گذاری و ریسک
مبانی کارآفرینی
حسابداری مالی و صنعتی

گرایش های ارشد رشته مدیریت بازرگانی شامل موارد زیر می باشد:

گرایش بازاریابی:

اگر قصد ادامه در گرایش بازاریابی را دارید باید به عنوان یک مدیر بازاریابی بتوانید محصولات خود را با روشهای متنوع یا تبلیغات به مصرف‌کنندگان معرفی کنید و توانایی متقاعد کردن آنها را داشته باشید ابتدا باید از نیازهای مشتریان خود آگاه باشید و برای رفع نیاز آن‌ها محصولات مرتبط ارائه دهید دانشجویان می توانند با تجزیه و تحلیل مشکلات بازار و بررسی راهکارهای موجود برای حل مشکلات مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به کار گیرند. فارغ التحصیلان این گرایش در آینده می توان به انواع مدیران شرکت های تولیدی و خدمات مشاوره دهند‌.

بازرگانی بین الملل:

به طورساده یعنی داد و ستد بین چند کشور از نظر علم اقتصاد زمانی به بازرگانی بین المللی پردازیم که در تولید محصولات خود نسبت به بقیه کشورها مزیت رقابتی داریم زمینه کاری این رشته این است که نیازهای بقیه کشورها را بسنجیم و با استفاده از نقاط قوت تولید و مزیت رقابتی شرکت خود نیازها را تامین کنیم. مدیر بازرگانی بین الملل باید با فرهنگ زبان و اقوام و رسوم کشور مقابل کاملاً آشنا باشد و البته روابط عمومی بالا یکی از مهمترین ویژگی ها برای مدیر بازرگانی بین الملل است.

 

مدیریت استراتژیک:

ابتدا از گرایش های مقطع دکتری و جزو گرایش های پرطرفدار بود از سال ۹۵ و سه گرایش های مدیریت هم قرار گرفته در زمینه کاری یک مدیر استراتژیک باید بتواند با توجه به اهداف کلی سازمان نقاط قوت و ضعف سازمان را بررسی کنند همچنین برای بهبود سازمان باید دائماً در حال ارزیابی محیط داخلی و خارجی باشد . به طور کلی کسی که به عنوان مدیر استراتژیک به کار مشغول می‌شود باید یک مسیر هدفمند برای سازمان مشخص کند البته داشتن ذهن خلاق توانایی تجزیه و تحلیل بالا کلی نگر بودن در این مسیر به او کمک می کند.

 

تجارت الکترونیک:

با توجه به رشد چشمگیر فناوری در سال‌های اخیر و گرایش جامعه به سمت فناوری و آیتی این گرایش رو به رشد می باشد امروزه کمتر کسی می تواند نقش فناوری در زندگی خود را انکار کند و اکثر مردم در تلاش هستند که خود را با تغییرات هماهنگ کنند سازمان‌ها و شرکت‌ها از این قاعده مستثنا نیستند و تلاش می‌کنند که در عصر ارتباطات به فروش و بقای خود از مزایای این پیشرفت فناوری استفاده کند اگر یک سازمان یا شرکت بخواهد در بستر فضای مجازی کار خود را دنبال کند به تجارت الکترونیک نیاز دارد.

 

بازرگانی داخلی:

این گرایش به صورت محدود در چند دانشگاه کشور پذیرش دارد و از نظر واحدهای درسی در ۸ واحد تخصصی با بقیه گرایش های مدیریت بازرگانی متفاوت است و فارغ التحصیلان این رشته در مورد قوانین و شرایط بازرگانی در داخل کشور آشنا می‌شوند و سپس می‌توانند در سازمانهای بازرگانی به کار مشغول شوند.

برای ورود به رشته مدیریت بازرگانی چه تیپ شخصیتی و روحی باید داشت:

برونگرا

افرادی که برون گرا هستند تعامل اجتماعی بالایی را دارند چون کل رشته مدیریت بازرگانی و برقراری ارتباط با دیگران از این ویژگی خیلی مهم است.

جسور

وارد شدن به این شجرات و جسارت بالایی را می طلبد. فارغ التحصیلان ارشد رشته مدیریت بازرگانی تسلط کافی به مباحث نوین بازار تعیین استراتژی های سازمانی شناخت مشتریان و نحوه رفتار با آنها زمینه لازم برای استخدام در واحدهای بازرگانی در سازمان‌ها را دارند ضمن اینکه دانشجویان این رشته با شناخت کافی از کسب و کار و تجارت شانس موفقیت زیادی را در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید را دارند.

دکتری رشته مدیریت بازرگانی:

یکی از رشته‌های آموزش عالی دکتری مدیریت بازرگانی می باشد که هدف آن تربیت و تعلیم نیروی انسانی متخصص در جهت ارتقای سطوح اقتصادی و بازرگانی است. فارغ التحصیلان این رشته مهارت کافی را در جهت کنترل سود و زیان بازار دارند یکی از ارکان های ما همه شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری داشتن مدیری با تدابیر مدیریتی و اقتصادی از در‌واقع مدیر بازرگانی اصلی ترین نقش را در جهت سود و زیان شرکت ها و نهادهای تجاری دارد.

فارغ التحصیلان دکتری مدیریت بازرگانی به مباحث مربوط به بازار مباحث تدوین استراتژی های سازمانی شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آنها تسلط کامل دارند و همچنین آنها در زمینه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به دلیل شناخت کافی از کسب و کار و نحوه ایجاد تجارت شانس زیادی برای موفقیت دارند این افراد می‌توانند در موسسات بازرگانی و امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور، کارگزینی امور مالی و بازاریابی مشغول کار شوند همچنین به عنوان مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی صنعتی و دولتی و یا به عنوان مشاوره مدیریت انجام وظیفه کنند.

مواد کنکور دکتری مدیریت بازرگانی:

آمار و کاربرد آن در مدیریت
مبانی سازمان و مدیریت
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته
مدیریت استراتژیک پیشرفته
استعداد تحصیلی
زبان انگلیسی

 

دکتری مدیریت بازرگانی در گرایش های مدیریت بازاریابی مدیریت سیاستگذاری بازرگانی مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی ارائه می‌شود و با تحصیل آن کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و گرایش های آن مدیریت صنعتی و گرایش های آن و مهندسی صنایع از جمله افرادی هستند که می توانند در رشته دکتری مدیریت بازرگانی تحصیل کنند.

شرایط تحصیل دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در خارج از کشور:

یکی از دغدغه های دانشجویان نخبه با هدف های بزرگ و آشنایی با دانشگاه های برتر جهان متناسب با رشته خود می باشد دانشجویانی که می‌خواهند آینده درخشانی را داشته باشند همواره در مورد بهترین دانشگاه ها تحقیق می کنند موسسات مختلفی هر ساله دانشگاه ها را بر اساس پارامترهای مختلفی همچون نوع رشته رتبه بندی می کنند طبق رتبه بندی موسسه کیو در سال اخیر رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه های زیر بسیار خوش درخشیدند.

دانشگاه هاروارد
دانشگاه اینسید
مدرسه بیزینس لندن
موسسه تکنولوژی فناوری ماساچوست
دانشگاه پنسیلوانیا
دانشگاه استنفورد
دانشگاه کمبریج
مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن
دانشگاه بوکّونی ایتالیا
دانشگاه آکسفورد
مدرسه مدیریت پاریسHES
دانشگاه کالیفرنیا برکلی

دانشجویانی که تحقیق محور بوده و دارای ایده های جدید در زمینه مدیریت بازرگانی می باشند برای ادامه تحصیل در این دانشگاه ها می تواند شانس خود را امتحان کند کافی است به وب سایت دانشگاه مراجعه کنند و از تاریخ ددلاین دانشگاه ها باخبر شوند سپس رزومه خود را به وب سایت دانشگاه بفرستند و فرم درخواست پذیرش را هم کار کنند.

نتیجه:

امیدواریم اطلاعات کافی در این مقاله درباره رشته مدیریت بازرگانی را در اختیار شما قرارداده باشیم. اطلاع از رشته های مختلف سه گروه علوم تجربی علوم انسانی و ریاضی به امر انتخاب رشته شما کمک قابل توجهی می‌کند پس برای انتخاب بهترین رشته و انجام انتخاب رشته دانشگاهی نیاز است که شما به همه اطلاعات همه ی رشته ها و یا رشته هایی که علاقه به ادامه تحصیل در آن را دارید داشته باشید.

و همچنین برای انتخاب بهترین گزینه برای شما داوطلب عزیز با توجه به مهارت ها و روحیات خود نیازمند به انجام مشاوره و گفت‌وگو با فردی اندیشمند و با اطلاعات زیاد و تجربه کافی می باشید که پیشنهاد ما به شما استاد برتر کشور محمد موسوی می باشد که با ارائه بهترین خدمات به شما در مسیر انتخاب رشته کمک می کند همچنین ایشان و تیم با تجربه ایشان با انجام برنامه ریزی فردی و ارائه ی پکیج توربو تست به شما در مسیر تحصیلی و همچنین کنکور همیاری میکنند.

برای اطلاعات بیشتر از عملکرد موسسه به صفحه ی استاد محمد موسوی رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *