نحوه خواندن دروس عمومی

نحوه خواندن دروس عمومی

در این مطلب میخواهیم به شما نحوه خواندن دروس عمومی را آموزش دهیم .

برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از مطالعه خود کسب کنید دانستن نحوه خواندن درس و تفاوت نحوه خواندن دروس بسیار حائز اهمیت می باشد این امر به شما کمک خواهد کرد تا در برنامه ریزی مطالعاتی خود دقیق تر عمل کنید و نتیجه بهتری را کسب کنید به همین منظور در این مقاله راهکارهای نحوه خواندن دروس عمومی را برای شما مهیا کرده ایم.

در دفترچه کنکور سراسری دروس عمومی به ترتیب به صورت زیر میباشد که هرکدام نحوه مطالعاتی مجزا و منحصر به خود را دارد.

  • ادبیات
  • عربی
  • دینی
  • زبان انگلیسی

مشاور تحصیلی تلفنی آماده است تا به سوالات شما پاسخ دهد و مشکلاتتان را برطرف نماید.

نحوه مطالعه درس ادبیات فارسی

در بین دیگ دروس عمومی ادبیات بالاترین ضریب را به خود اختصاص داده است و اولین درس در دفترچه عمومی میباشد. ادبیات در تست های دفترچه داری چند بخش “معنی کلمه”املای کلمه”تاریخ ادبیات” ارایه”قرابت” و زبان فارسی” میباشد.

قطعا در نحوه خواندن دروس عمومی ، درس ادبیات فارسی یکی از مهمترین ها به شمار می آید.
به همین جهت بهترین روش برای نحوه مطالعه ادبیات بخش بخش خواندن این درس میباشد.منظور از بخش بخش خواندن این است که اگر شما ۵ درس ادبیات را میخواهید با هم آزمون بدهید یک دور لغات این درس را مطالعه کنید ؛ یک دور آرایه ها؛ یک دور تاریخ ادبیات و همین طور الی آخر.این روش به یادگیری منظم و عمیق شما کمک خواهد کرد.

نکته مهم دیگری که رعایت آن در نحوه خواندن ادبیات مهم میباشد خلاصه نویسی و یادداشت برداری میباشد؛ پس از مطاله هر درس نکات مهم و کلیدی آن را استخراج کنید این کار هنگام مرور به شما کمک خواهد کرد تا با وقت کمتری خیلی سریع تر به مطالب دسترسی داشته باشید. نکته بعدی مربوط به قرابت و آرایه میباشد؛

حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد از تست های ادبیات مربوط به این دو قسمت میباشد و از انجایی ک کتاب درسی تنها به معنی اولیه و پایه اشاره کرده است برای کسب درصد خوب در این دو بخش بهتریت راه تست زدن و بالا بردن مهارت تست زنی در قسمت های ارایه و قرابت میباشد.

نحوه مطالعه درس عربی

عربی درسی است که در کنکور ضریب ۲ دارد .با توحه به اینکه عربی درسی است ک اغلب دانش آموزان با نحوه مطاله آن اشنایی دقیقی ندارند و یا نمیتوانند با این درس به خوبی ارتباط برقرار کنند به همین جهت قادر نخواهند بود به خوبی به سوالات این درس پاسخ بدهند.در نتیجه اگر دانش اموزی بتواند درصد خوبی از درس را پاسخگو باشد در رتبه اون بسیار تفاوت ایجاد خواهد کرد.
این درس شامل قسمت های ترجمه؛ درک مطلب و قواعد تشکیل شده است.

در قسمت ترجمه دانش اموز باید نحوه ترجمه ؛ نحوه تست زدن و فنون آن را فرا بگیرد و همچنین در خلاصه نویسی مهارت داشته باشد.

سپس با تست زدن و تکرار و تمرین دانسه های خود را تثبیت کند.
مهم ترین نکات در قسمت ترجمه دقت کردن به جمع و مفرد ؛معلوم و مجهول؛ فعل و زمان و اسم جمع میباشد.

اگر داوطلب بتواند به ۸ تست ترجمه به خوبی پاسخ بدهد از دیگران پیشی خواهد گرفت.

قسمت دیگر مربوط به درک مطلب و متن میباشد.که این قسمت به قسمت های دیگری به اسم “تحلیل صرفی و اعراب”و”متن” میباشد.برای کسب مهارت در این قسمت باید به تست روزانه اهمیت داد و خلاصه نویسی را حتما انجام داد تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کرد.

قسمت آخر مربوط به قواعد میباشد.در آزمون سراسری از قواعد عربی ۸ تست خواهیم داشت.متاسفانه کتاب درسی به صورت کامل این قواعد را پوشش نخواهد داد به همین منظور انتخاب جزوه و کتاب کمک درسی درست بسیار حائز اهمیت خواهد بود.برای قوی شدن در قواعد عربی باید مقدار قابل توجهی تست زد تا دانش آموز متوجه شود که از دانسته های خود چگونه استفاده کند.

نحوه مطالعه درس دینی

دینی سومین درس در دفترچه ازمون سراسری را به خود اختصاص میدهد و در هر سه زیر گروه ضریب ۳ دارد. به همین سبب میتوان گفت درس مهمی است.در چند سال اخیر درصد۱۰۰ از این درس را نداشته ایم چزا که رفته رفته این درس از حالت حفظی و کتاب محور به حالت استنباطی و مفهومی تبدیل شده است.دلیل دیگر سخت بودن پاسخگویی به سوالات دین و زندگی این است که درصد بالایی از متن مربوط به آیات و روایات و مفهوم آنها با یک دیگر میباشد.

سال های گذشته بدینگونه بود که سوالات هر کتاب دینی به صورت مجرا طراحی میشد اما رفته رفته سوالات به صورت ترکیبی از هر سه سال در آمد به نحوی که داوطلب باسد به هر سه کتاب براس پاسخگویی به یک تست مسلط باشد.پس باید برای مطالعه این درس تمام تلاش بر مفهومی خواندن باشد تا بتوان ارتباط مطالب را با آن به خوبی درک کرد.

نکته دیگر مربوط به منبع مطالعه میباشد که بسیار کمک کننده است چه در مرتب تر بودن مباخث و چینش آنها کنار هم و چه در کمک کردن به خلاصه نویسی.
علاوه بر قسمت مطالعاتی داوطلب باید تونه داشته باشد که همواره تست زدن را در برنامه خود جای دهد تا با سبک سوالات و نکات تستی بیشتر اشنایی پیدا کند.

اما بدانید این پایان ماجرا نخواهد بود و بهتر است در انتخاب رشته کنکور تجربی ، دقت بالایی داشته باشید

نحوه مطالعه زبان انگلیسی

زبان انگلیسی اخرین درس از دفترچه عمومی را به خود اختصاص میدهد.این درس ضریب ۲ دارد .شاید درصد در این درس اهمیت کمتری در ارتقای تراز داشته باشد اما درصد پایین هم باعث عقب افتادن از دیگر رقبا میشود.
این درس شامل قسمت های زیر می باشد

  • لغات
  • گرامر
  • کلوز
  • متن
برای مطالعه لغات دو روش کلی وجود دارد :

۱)داوطلب متوسط میتواند لغات را درس به درس مطالعه کند و سپس با تست یا کتاب کمک درسی دیگر معانی یک لغت که در کتاب به آن اشاره نشده را فرا بگیرد.برای یادگیری خوب لغات مطالعه باید پیوسته باشد تا به خوبی در ذهن ماندگار شوند‌.

۲)روش دیگر این است که پس از مطالعه لغات در دفترچه دیگر معانی دیگر لغات ؛هم مضمون؛ هم خانواده و صفت را یاد داشت کند.

این کار به تثبیت لغات کمک خواهد کرد. البته امکان دارد داولطب در یک تست معنی هنه لغات را بلد نباشد اما میتواتد با توجه به قسمت های دیگر و معانی آنها و مفهوم سوال به آن سوال پاسخ دهد.

نحوه مطالعه گرامر زبان انگلیسی

برای قسمت گرامر باید داوطلب گرامر را قسمت به قسمت و درس به درس مطاله کند و خلاصه نویسی را انجام دهد سپس با تست دانسته های خود را تثبیت کند و نکات دیگر را یاد داشت کند تا برای مرور بتواند به راحتس به نکات دسترسی داشته باشد.

بهترین روش برای پاسخ گویی به سوالات کلوز تمرین و تکرار میباشد.سوالات کلوز ترکیبی از لغات؛گرامر؛ و مفهوم متن میباشند که با تمرین مکرر میتوان مهارت را بدست آورد‌.
متن قسمت دیگری از سولات میباشد که برای غالب دانش اموزان سخت است. روش مهم و اساسی این قسما خواندن روزانه متن و سپس تست و رفع اشکال و نکته برداری میباشد. به این نکته بسیار تومه کنید که به طور کلی زبان انگلیسی درسی است که با تمرین و تکرار پیوسته به خوبی در ذهن ماندگار میشود.

رعایت نکاتی که ذکر شد میتواند به موفقت شما بسیار کمک کند تا شما بتوانید برنامه تحصیلی دقیق تری داشته باشید و به موفقیت بیش از پیش نزدیک شوید.البته که مشاوره تحصیلی از افراد عالم در زمینه تحصیل و کنکور بسیار کمک کننده و روشن کننده راه است.

استاد موسوی بهترین مشاور تحصیلی کشور همواره بر این تلاش بوده تا دانش اموزان را به خوبی هدایت کند و با برنامه تحصیلی موفق به آنها کمک کرده است.برای اشنایی بیشتر با محمد موسوی و برنامه جامع توبو تست به صحفه اختصاصی استاد محمد موسوی مراجعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *