بحران های اجتماعی نوجوان کنکوری

بحران های اجتماعی نوجوان کنکوری

ما در این مطلب می خواهیم درباره بحران های نوجوان کنکوری شرح بدهیم .

مشاور تحصیلی آماده پاسخگویی شماست

یکی از مسائلی که در عصر جدید بسیار مطرح شده است،مبحث اختلالتی است که در دوران نوجوانی روحیه فرد را تحت تاثیر قرار میدهد.

از آنجایی که در دوران نوجوانی انتخابات و اهداف بزرگ زندگی نوجوان شکل میگیرد؛ بسیار این دوره حائز اهمیت میباشد.

به طور کلی تاثیر پذیری نوجوان به دو قسمت خانوادگی و اجتماعی تقسیم بندی میشود که نوجوان از هر دو قسمت امکان دارد تحت فشار روحی قرار گیرد.

در این مقاله میخواهیم به فشار روانی در دوران کنکور بپردازیم.

آسیب پذیری روحی نوجوان در دوران کنکور:

بحرانی ترین دوره زندگی هر فرد مربوط به دوران نوجوانی وی می باشد. چراکه جسم با تغییرات فراوانی روبرو می‌شود.

که فرد را همواره به چالش می کشد و در این بین جامعه بیرونی که دائماً در حال تحول می باشد نیز بر این بحران اضافه می‌کند.

در این باره پژوهشهای کاربردی زیادی انجام گرفته که نشان دهنده آن است که وضعیت اقتصادی نابسامان در خانواده و در ارتباط با نوجوانان تاثیر منفی زیادی گذاشته و آنها را به سمت روحیه ضعیف و خودکشی سوق می‌دهد .

در ایران بعد از این مشکل بزرگ قسمت دوم مربوط به مسائل و مشکلاتی پیرامون فضای آموزشی درس و مدرسه و یا حتی دانشگاه می باشد؛

که متاسفانه خانواده‌ها نیز متاثر از فضای آموزشی جامعه و هیاهوی آن می شوند که باعث می شود نوجوان را وارد چالش بزرگتری کند.

بحران های اجتماعی نوجوان کنکوری

موارد در مورد بحران ها

متاسفانه نظام آموزشی ما حافظه محور ؛رقابتی و غالبا پوچ از مهارت آموزی است .و راه دیگری پیش پای دانش آموز قرار نداده است تادبتواند به نحوی دیگر استعدادهای خود را یافته و آنها را شکوفا کند.

بنابراین وقتی فرد در این فضا قرار می‌گیرد و فشار خانواده نیز بر آن اضافه می شود و فرد را دچار فشار روحی و استرس بالایی می کند که به مرو تحمل آن برای نوجوان سخت خواهد بود.

این بحث ها در خانواده و فضای اجتماعی به اتش مسئله کنکور و حواشی پررنگ آن شعله بیشتری میدهد.

متاسفانه اینها مسائل جدی هستند که پیرامون نوجوانان و جوانان را احاطه کرده و در این روزها به آنها کمتر پرداخته می شود.

در این‌باره نوجوانی که در آستانه تغییرات درونی خود می باشد همواره با سدی بزرگ به نام کنکور روبرو خواهد شد که علاوه بر آن خانواده ها نیز با انتظارات بزرگ متهم به فشار روانی دانش آموز می شوند

. متاسفانه برخی خانواده ها با اعمال فشار زیاد بر فرزند خود بر آتش رقابت کنکور میدمند و آن را تبدیل به مانع بلندی برای پرش دانش آموز به سمت موفقیت های آینده خود می کنند.

در این باره باید به علایق فرد ،توانایی های وی و دیگر استعدادهای نوجوان نیز توجه نمود.

نتیجه گیری

از دیگر مشکلات و چالش هایی که فرد نوجوان را هنگام کنکور تحت تاثیر قرار می دهد و استرس و فشار روانی آنها را افزایش میدهد؛

می توان به عدم توازن بین عرضه و تقاضای رشته های دانشگاهی، طبقاتی شدن کنکور و کاهش دسترسی طبقات متوسط و پایین به دانشگاه های خوب و تبلیغات نامناسب کنکوری ،مسئله سهمیه‌بندی و ….اشاره نمود.

همه این مسائل دست به دست هم داده اند و جوی بی پایه و اساس و پر استرس برای یک نوجوان فراهم کردند که علاوه بر سختی آزمون سراسری روحیه فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

متاسفانه در سال‌های گذشته این امر سبب شده است که نوجوانان تحت تاثیر این شرایط از سمت اجتماع و محیط آموزشی و یا از سمت خانواده روی به خودکشی بیاورند.

برای راهکارهای حل این مشکل عوامل زیادی قابل تأمل و بررسی هستند .

نمونه از آنها شامل:

_لزوم توجه به نیاز محوری به جای تقاضا محوری در رشته های دانشگاه

_ نظارت بر فعالیت موسسات آموزشی
_ آگاه سازی خانواده ها در شرایط کنکور

_ارتقای برنامه های استعدادیابی در آموزش و پرورش
_ اصلاحات در شیوه برگزاری کنکور
و…..

در مقاله فوق تلاشمان بر این بود تا آگاه‌سازی هرچند اندک نسبت به وضعیت نوجوانان کشور و آینده سازان این مملکت داشته باشیم.

نوجوانان در این دوره نیازمند درک شدن از سوی جامعه ،موسساتی که با آنها در ارتباط هستند، مدرسه و خانواده خود می باشند.

همانطور که گفته شد و در مقاله به آن پرداخته شد افرادی که جایگاه آموزشی دارند و با نوجوان در ارتباط هستند نقش اساسی در کنترل استرس و روحیه داوطلب خواهند داشت.

استاد محمد موسوی یکی از برترین مشاوران کشور می باشد که همواره دلسوزانه و صادقانه به دانش آموزان خود کمک کرده است تا بر جو بیهوده کنکور قالب شوند و بتوانند با برنامه ریزی اصولی استرس خود را کاهش دهند.

همچنین روحیه خود را برای روزهای سخت پیشرو در آزمون سراسری تقویت کند برای آشنایی بیشتر با تیم مشاوره‌ای محمد موسوی و پکیج توربو تست صفحه اختصاصی ایشان مراجعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *