راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور

راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور

در این مطلب میخواهیم برای شما راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور را بگوییم .

استرس و اضطراب مسلما قبل کنکور دامن شما را خواهد گرفت

گاهی اوقات پیش می آید که حالتان خوب نیست و اصلا حس و حال درس خواندن وجود ندارد.

بی حالید و اصلا هیچ حس و حالی برای انجام کاری ندارید و خودتان هم دلیلش را نمی دانید.

برخی از روز های سال هم پر انگیزه و با نشاط هستید و با قدرت به سمت درس و دیگر کار هایتان می روید.

به نظر شما دلیل اینکه گاهی حالتان خوب و گاهی حالتان بد است چه می تواند باشد ؟

آیا اصلا تا به حال به آن فکر کرده اید و راهی برای حل این مشکل پیدا کرده اید ؟

من محمد موسوی مشاور تحصیلی تلفنی به شما می خواهم کمک کنم تا از این سر در گمی بیرون بیاید.

این سر درگمی می تواند ضربه بزرگی به شما بزند و باعث شود زمان زیادی از کنکور را از دست بدهید .

زمانی که به موضوعی فکر می کنید باعث می شود تا احساسات در درون شما شکل بگیرید .

فکر کردن به هدف و مسیری که قرار است در آینده آن را طی کنید حس خوبی در شما به وجود می آید و انگیزه شما بالا می رود.

این حس خوب و انگیزه باعث میشود بهتر درس بخوانید و محکم تر به سوی موفقیت قدم بردارید.

این خوب درس خواندن هم نتیجه تحصیلی خوب و عالی را برای شما به همراه دارد.

افکار -> احساسات -> عمل -> نتیجه

بله شما از مرحله افکار با پشت سر گذراندن مراحل به مرحله نتیجه خواهد رسید.

فکر مثبت و منفی تاثیر زیادی در میزان عملکرد شما در موضوعات مختلف دارد پس آن را جدی بگیرید.

افکار منفی را همیشه از خود و ذهن خود دور کنید که بلایی خانمان سوز و جبران ناپذیر است.

امیدوارم راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور را به خوبی فهمیده باشید و بدانید که تنها بهترین راه پرورش مغز به سمت افکار مثبت است.

مهار استرس در زمان کنکور:

استرس داشتن هنگام امتحانات و یا قبل از وقوع اتفاق های مهم در زندگی تا وقتی که زمان اتفاق را برسد و حتی بعد از آن یک امر طبیعی در انسان می باشد .

اما نمی‌توان گفت که استرس حسی منفی و بد است و یا هیچ جنبه مثبتی ندارد. چرا که وجود استرس در دانش آموزان به مقدار کنترل شده و درستی باعث می‌شود دانش آموز نسبت به مسائل و اتفاقات مهم که در این مرحله کنکور می باشد، مسئولیت پذیر باشد و نسبت به آن دقیق تر اقدام کند و یا به عبارتی از تنبلی جلوگیری می کند.

رفع استرس موجود در زمان کنکور

اما وقتی استرس بد و مضر است که به بیش از حد نرمال خود برسد. استرس باعث می‌شود که آرامش دانش‌آموز سلب شده و به آن آسیب وارد می‌کند. همچنین باعث کاهش تمرکز و عملکرد درست ذهن می شود و بازدهی درسی و مطالعه آن را پایین می‌آورد. همچنین عدم پیشگیری درست و کنترل آن باعث ضربه روحی به دانش آموز شده و به طور کلی باعث افت درسی دانش آموز میشود.در این مقاله می‌خواهیم به مهار استرس و قرار بر اضطراب دانش آموزان در دوران کنکور بپردازیم.

برای رفع کردن استرس دانش آموزان در ابتدا بایستی منشاء و دلیل ایجاد کننده استرس شناسایی شود . استرس منشاء و مبداء روان‌شناختی دارد و از لحاظ روانشناسی هر کدام از دلیل های روانشناختی که داوطلبان کنکور درگیر آن می‌شوند به علت اعتقاد ،باور و نحوه تفکر و ذهنیت داوطلب می باشد.

به عبارت دیگر افراد، نسبت به یک اتفاق مشترک واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.به عنوان نمونه زمانی که صدای مهیب انفجار شنیده شود واکنش های مختلفی از افراد متفاوت دریافت خواهد شد. یک شخص در جای خودش می نشیند، شخص دیگر مکانی که هست را ترک می‌کند و شخص دیگر امکان دارد که دچار استرس و اضطراب شدید شود. همه و همه این ها و عکس العمل هایی که افراد نسبت به یک اتفاق واحد نشان می‌دهند این نتیجه را اثبات می‌کند که اتفاقات سبب واکنش‌ها نمی‌شوند بلکه باوری که در مورد آن اتفاق وجود دارند باعث ایجاد عکس العمل خواهد شد.

دآنش آموزانی که دچار استرس شدید می شوند

در مورد داوطلبین کنکور و دانش آموزانی که دچار استرس و اضطراب شدید می شوند نیز این اصل وجود دارد .به طوری که دلیل تفاوت میزان استرس در دانش آموزان این است که داوطلبین نسبت به کنکور باورهای ذهنی متفاوتی دارند و به عنوان نمونه در ذهن های خود از آن تصویرسازی متفاوتی و اهمیت های متفاوتی را تداعی کرده اند .این باعث می شود که هر فرد نسبت به ذهنیت خود از کنکور به مقدار کم یا زیاد آن دچار استرس شود.

زمانی که دانش آموز کنکوری از یک اتفاق یا رویداد مانند کنکور برای خود یک فاجعه در ذهن می‌سازد، مسلم است که این تصویرسازی ذهن برای او استرس زیادی را به ارمغان می آورد ‌.بدین ترتیب نخستین کاری که یک داوطلب کنکور برای غلبه کردن بر اساس و اضطراب خود و جلوگیری از بیشتر شدن آن باید انجام دهد این است که ذهنیت خود را نسبت به کنکور و تعریف آن را در زندگی در ذهن خود عوض کند.

علت بعدی که حائز اهمیت می باشد و باعث تشدید استرس در دانش اموزین می شود این است که تفکر آن راجب مطالعه و برنامه‌ای که انجام می‌دهد این است که به درد نمی‌خورد و نسبت به آن وسواس نشان می‌دهد . به طور مداوم کارنامه ها و مطالعه خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و اتفاقات را پیش‌بینی می‌کند که این امر نیز سبب تشدید استرس در او می شود.

راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور

چند راه کنترل استرس در زمان کنکور

مدیریت زمان:

یکی از دلایل افزایش استرس در زمان کنکور نداشتن برنامه ریزی صحیح و نقص در مدیریت زمان برای مطالعات درسی می باشد .شما می توانید با هدف گذاری و اولویت بندی اهداف خود و کمک گرفتن ازمشاور تحصیلی و برنامه تحصیلی صحیح این استرس را کاهش دهید .پس از هدف گذاری باید آنها را به اهداف جزئی تری تقسیم کنید تا بتوانید فعالیت‌هایی که برای هر کدام به صورت جزئی نیاز است را به خوبی بررسی کرده و منظم در برنامه خود جای دهید، تا بدانید که چه فعالیت هایی را باید در چه محدوده زمانی انجام دهید و به اتمام برسانید.

این نکته را در ذهن داشته باشید که با توجه به وقوع یک سری از حوادث غیر منتظره مانند بیماری ،طولانی شدن مطالعه یک مبحث یا اشکالات متعدد در یک مبحث درسی باعث می شود که زمان مطالعه درس آن طور که در برنامه وجود داشت پیش نرود. ماینگونه مسایل پیش می آید که نتوانیم برنامه خود را به صورت کامل انجام دهیم. اما باید برنامه‌درسی شما آنقدر انعطاف‌پذیر باشد تا این گونه موارد را به حداقل برسانید و برای جبران این گونه زمان ها در برنامه خود زمانی مخصوص را در نظر داشته باشید.

قطعا با انتخاب رشته کنکور تجربی ، درست و خوب می توانید به موفقیت در کنکور برسید

کنترل و کم کردن علائم بدنی:

تشدید استرس در دانش آموزان باعث می‌شود که علاوه بر تنش روحی، جسم دانش آموز نیز درگیر شود . با راه‌کارهایی می‌توان این علائم بدنی را کاهش داد تا به ارامش ذهنی نیز رسید.

تنفس عمیق و دیافراگمی

تن آرامی: در زمانی که وقت کافی نداریم بالاجبار مجبوریم که ظرف مدت کوتاهی مطالعه را کنار بگذاریم و از ریلکسیشن استفاده کنیم. بهتر است که ماهیچه های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید در انگشتان باعث درد و فشار می کنید، آنگاه آنها را رها نموده و به حس آرامشی که در انگشتان پایتان وجود دارد توجه کنید .ماهیچه پا را منقبض کنید تا ۱۰ بشمارید و آنگاه آنها را رها کنید به این ترتیب عضلات ران ها ،شکم ،کمر ،گردن و صورت را منقبض نموده و پس از این تا ۱۰ بشمارید و آنها را رها کنید .در مدتی که این کار انجام می‌دهید آرام و عمیق تنفس کنید این روش بسیار مفید است.

راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور

ورزش:

روزانه برای ورزش خود زمان کمی را کنار بگذارید تا به زمان مطالعه شما نیز آسیب وارد نکند. این کار علاوه بر جلوگیری از آسیب ای که شما در حین مطالعه به بدن امکان دارد وارد شود جلوگیری می کنید .همچنین روحیه را ارتقا می‌دهد. برای این که دفزایش جریان خون می تواند پاسخگوی مغز رابه اظطراب را افزایش دهد .ورزش های هوازی مانند پرش، شنا ،دوچرخه سواری و پیاده روی بهترین نوع ورزش است.

تغذیه:

ویتامین های گروه B_ آجیل_ حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ‌های سبز می تواند حس نشاط و انرژی را در دوره‌های پر استرس کنکور ایجاد کند. ویتامین‌های گروه c مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی بسیار مفید هستند.همچنین میزان جذب منیزیم را می‌توان از طریق آجیل و مغزها و غلات سبوس دار مانند جو افزایش داد.

هدف گذاری:

هر کنکوری ابتدا برای شروع مطالعه خود در زمان کنکور نیازمند آن است که ابتدا هدف خود را از ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود بشناسد.سپس به دنبال درصدها و رتبه لازم برای رسیدن به رشته دلخواه خود را پیدا کند. این کار باعث تسکین قلب و آرامش روحی در داوطلب می‌شود و همچنین فرد درمی‌یابد که نیاز نیست برای قبولی در رشته مورد نظر همه سوالات را پاسخ دهد .علی الخصوص که زمان باقیمانده تا کنکور بسیار کم باشد این کار باعث آرامش خاطر در داوطلب میشود.

خواب کافی در زمان کنکور:

اگر خواب کافی و مطلوب با کیفیتی نداشته باشید نمی توانید تمرکز کافی را بر روی درس و مطالعه خود بگذارید و همچنین کم خوابی باعث می‌شود که استرس و خستگی شما شدیدتر شود و قدرت یادگیری و حافظه شما را کاهش می دهد .سعی کنید تا بتوانید به راحتی و با کیفیت بخوابید و خواب کافی به خصوص در شب آخر اهمیت زیادی دارد. استفاده از دمنوش های آرامبخش، گوش دادن به موزیک های آرام بخش، یا پیاده روی کوتاه می تواند به خواب راحت شما در شب کمک کند.

تقویت انرژی مثبت:

اگر در کنار مطالعه خود از آموزش های مدیتیشن و یا برنامه های انگیزشی استفاده کنید تاثیر مثبتی در روند مطالعه و کیفیت یادگیری شما در دوره کنکور دارد.
در برخی از موارد روانشناسان و مشاوران تحصیلی پیشنهاد می‌کنند که برای رها شدن از فشار و زمان زیاد مطالعه درسی دانش آموز، در برنامه روزانه خود ساعتی را صرف برنامه دلخواه خود، ورزش دلخواه خود و یا نواختن موسیقی دلخواه خود کند. اینکار در ایجاد دیدگاه مثبت و راه های انگیزشی جهت کنترل و کاهش استرس در داوطلبین کنکور بسیار موثر بوده است.

مرور مطالب:

مرغ دور کردن مطلب و خلاصه‌نویسی دوروز و مطالعه که قبل از انجام شده نه تنها در یادگیری و تثبیت مطالب در جهت کمک می‌کند بلکه بخش عمده‌ای از اساس احساس فراموشی را در دانش آموز از بین می‌برد و باعث کاهش استرس و انرژی منفی میشود.

خلاصه برداری :
خلاصه برداری نقش بسیار مفیدی در تثبیت مطالب در ذهن و یادگیری و همچنین کمک به دوره جمع بندی پیش از کنکور دارد .در روزهای پایانی کنکور مرور کردن مطالبی خوانده شده بسیار دارای اهمیت می باشد .هنگامی که خلاصه برداری می کنید این روند را با سرعت بیشتری انجام خواهید داد از طرفی دست‌نوشته‌های خودتان بر اساس اولویت های یادگیری خودتان در ذهن می باشد، نقش مهمی در تثبیت ذهنی و جلوگیری از استرس دارد. این کار در دوران جمع بندی به شما اعتماد به نفس بالایی می دهد و بسیار از استرس شما را دور میکند.

راه غلبه بر ترس و استرس قبل از کنکور

استراحت صحیح:

همچنین دانش آموز باید علاوه بر مطالعه درست و اصولی و پیش رفتن با برنامه تحصیلی صحیح، باید زمان هایی را برای استراحت و تفریح و سرگرمی خود در نظر بگیرد. مطالعه مستمر و بدون استراحت به مرور زمان طراوت و بازدهی مطالعه را کاهش می‌دهد و همچنین باعث دلزدگی دانش‌آموز از مطالعه می شود.شما باید به زمان استراحت خود اهمیت دهید این کار باعث می‌شود روحیه شما حفظ شود و از استرس دور بمانید.

برای پیشرفت در مسیر موفقیت ؛ اول باید وارد مسیر موفقیت شوید و این کار بدون داشتن راهنما و پیشوایی که علم و آگاهی مسیر را دارد میسر نمیشود.تیم پر قدرت مشاور تحصیلی استاد محمد موسوی بهترین تیم مشاوره ای تجربی میباشد که هر ساله به دانش اموزان کمک میکنند تا به هدف های بالای خود برسند،این تیم مشاوره ای به سرگروهی محمد موسوی برنامه تحصلی را در قالب پکیج توربو تست در اختیار دانش اموزان قرار میدهند‌.توربو تست مجموعه است که استاد موسوی در برنامه جامعه توربو برای پوشش دادن بخش تستی و درسنامه ای در اختیار دانش آموزانش قرار می دهد و خوشبختانه تعداد زیادی از دانش آموزان با این مجموعه توانستند به نتیجه برسند‌. برای اطلاعات بیشتر و ارتباط مستقیم با استاد موسوی و گرفتن برنامه تحصیلی اختصاصی خود به صفحه شخصی محمد موسوی مراجعه بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *