رشته علوم اقتصادی

رشته علوم اقتصادی

ما در این مطلب می خواهیم برای شما معرفی رشته علوم اقتصادی را شرح بدهیم.

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

علم اقتصاد یک علم اجتماعی است که با تولید توزیع و مصرف کالاها و خدمات سروکار دارد یکی دیگر از رشته های گروه انسانی رشته علوم اقتصادی است که تقریبا میشود گفت طرفدارهای خاص خودش را دارد اما به ندرت شناور بودن این رشته امکان ورود به این رشته از گروه تجربی و گروه ریاضی هم است.
این رشته در هر جای دنیا و ایران بسیار پر اهمیت است و جایگاه شغلی خوبی دارد.
در ادامه مطلب به همه سوالات زیر پاسخ میدهیم تا شما در تصمیم گیری انتخاب این رشته کمک کنیم.

رشته علوم اقتصادی چه گرایش هایی دارد؟
توانایی لازم برای ورود به رشته اقتصاد چیست؟

ماهیت رشته علوم اقتصادی:

دانشجویان علم اقتصاد در طول دوره تحصیل خود یاد می گیرند که تحصیل منابع را به صورت بهینه داشته باشند به طور کلی اقتصاد را می‌تواند به دو اقتصاد کلان و اقتصاد خرد تقسیم کرد که اقتصاد کلان به بررسی رفتار اقتصاد های کلی در مقیاس منطقه‌ای بین المللی و اقتصاد خرد به مصرف کنندگان و مشاغل می‌پردازد.

اقتصاددانان بررسی می‌کند که چگونه افراد ،مشاغل، دولت ها و ملت ها در تخصیص منابع برای برآورده کردن خواسته ها و نیازهای خود تصمیم گیری می کنند تلاش می‌کند تا تعیین کنند که چگونه این گروه‌ها باید تلاش کنند تا برای دستیابی به حداکثر بازده تلاش کنند.

توانایی های ورود به رشته علوم اقتصادی:

داوطلبانی که کلاً وارد رشته انسانی در دبیرستان می‌شود این موضوع را می‌دانند که بیشتر دروس حفظی هستند مانند درس اقتصاد فلسفه تاریخ مکاتب روانشناسی جامعه‌شناسی منطق و دیگر دروس تخصصی اما این موضوع دلیل نمی‌شود که چون بیشتر دروس حفظی هستند و بقیه دروس را رها کنند دانشجویان رشته اقتصاد باید در دروس ریاضی هم قوی باشند البته نه به اندازه رشته‌های مهندسی مانند مهندسی برق ،مهندسی مکانیک، مهندسی عمران ،مهندسی شیمی و مهندسی هوافضا.

 

معرفی دروس گرایش های علوم اقتصادی در مقطع کارشناسی:

این رشته هم مانند دیگر رشته ها دارای گرایش های متفاوت با دروس اختصاصی منحصر به فردی است در این قسمت به معرفی دروس عمومی و تخصصی ۶ گرایش اقتصاد که در بالا ذکر شد می پردازیم.

دروس مشترک در همه شاخه های علوم اقتصادی:

از جمله درس مشترک در همه شاخه های علوم اقتصادی می توان به زبان خارجه تخصصی، حقوق تجارت، اصول سازمانی و مبانی جامعه شناس، مدیریت ریاضیات آمار و روش تحقیق اصول حسابداری، جغرافیای اقتصادی ایران پول و بانکداری، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام، تجارب بین الملل، نظام های اقتصادی ،اقتصاد توسعه، اقتصاد ایران اشاره کرد.

 

معرفی گرایش های رشته علوم اقتصادی:

رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای شش گرایش اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد نظری ،اقتصاد و بازرگانی ،اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد پول و بانکداری است که هر سه گروه آزمایشی انسانی تجربی و ریاضی مجاز به انتخاب رشته در همه گرایش ها هستند تنها این موضوع را باید گفت که گرایش اقتصاد نظری قابل انتخاب توسط بیانش آموزان گروه انسانی نیست تمام گرایش های ذکر شده تنها در ۳۰ واحد درسی با هم تفاوت دارند و دانشجویان در هنگام تحصیل میتوان واحد اختیاری را از گرایش های دیگر انتخاب کنند.

گرایش اقتصاد بازرگانی:

در گرایش اقتصاد بازرگانی دانشجویان با مباحثی مانند قوانین و مقررات مالیات در ایران جنبه های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید انواع حسابرسی مدیریت بازاریابی و کاربرد های آن اصول حسابداری آشنا می شوند.

 

دروس تخصصی گرایش اقتصاد بازرگانی:

از جمله دروس تخصصی اقتصاد بازرگانی می‌توان به اقتصاد مدیریت، حسابداری صنعتی ،روش های مقداری در بازرگانی، حسابداری شرکت ها ،مدیریت تولید ،ارزیابی طرح های اقتصادی اصول بیمه اصول بازاریابی مدیریت مالی اشاره کرد.

 

گرایش اقتصاد نظری:

دانشجویان گرایش اقتصاد نظری بیشتر به مطالعه مباحث ریاضیات می‌پردازند و درباره اصول تجاری دانشی پیدا نمیکنند دانشجویان این گرایش در طول دوران تحصیل خود با اسناد اعتباری ارزی ،عملکرد بانک های داخلی و خارجی ،سیاست های پولی و مالی ،تجزیه و تحلیل صورت حساب های مالی آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد نظری:

از جمله دروس تخصصی اقتصاد نظری می‌توان به اقتصاد کشاورزی ،اقتصاد سنجی ، اقتصاد مدیریت ، اقتصاد ریاضی ، تاریخ، عقاید اقتصادی ،اقتصاد منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی اشاره کرد.

 

گرایش اقتصاد کشاورزی:

همانطور که از اسم این گرایش معلوم است دانشجویان گرایش اقتصادکشاورزی علاوه بر آشنا بودن به اصول و مبانی اقتصاد باید مسائل کشاورزی مانند آب و هوا، خاک ،محصولات کشاورزی زمین و زراعت آشنایی داشته باشد تا بتواند به عنوان کارشناس اقتصادی در بازار محصولات کشاورزی نقش بسزایی داشته باشد.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی:

از جمله دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی می‌تواند اقتصاد کشاورزی،

اقتصاد سنجی، توسعه و سیاست کشاورزی ،اقتصاد منابع بازاریابی محصولات کشاورزی، ارزیابی طرحهای اقتصادی ،جامعه شناسی روستایی، مدیریت مزرعه پژوهش عملیاتی اشاره کرد.

رشته اقتصاد یکی از رشته های پرطرفدار در بین داوطلبین کنکور می باشد ما سعی کردیم اطلاعات کافی را درباره این رشته در اختیار شما قرار بدهیم.

برای رسیدن به رشته و هدف مورد نظر دانش آموزان نیاز به تلاش پشتکار و آموزش حرفه ای و برنامه ریزی تخصصی دارند.

استاد موسوی متخصص در حیطه انجام مشاوره تحصیلی و ارائه برنامه تحصیلی فردی و آموزش حرفه ای توسط استاد های مورد نظر ایشان همچنین ارائه پکیج توربوتست شما را در مسیر کنکور و پیشرفت و ترقی در دوره تحصیلی همیاری و همراهی می‌کنند برای اطلاعات بیشتر از عملکرد استاد موسوی و تیم ایشان به صفحه شخصی استاد موسوی را رجوع کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته علوم اقتصادی در ایران:

در ایران علم اقتصاد علاوه بر مقطع کارشناسی در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا نیز تدریس می‌شود فارغ‌التحصیل آن هر یک از گرایش های رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه علوم اقتصادی و انتخاب رشته مجموعه اقتصاد در یکی از رشته‌های اقتصاد ادامه تحصیل دهند رشته های مجموعه دوره کارشناسی ارشد اقتصاد عبارتند از:

توسعه اقتصادی و برنامه ریزی:

برنامه ریزی سیستم های اقتصادی
اقتصاد انرژی
بانکداری اسلامی
اقتصاد و تجارت الکترونیک
اقتصاد اسلامی
اقتصاد نظری
اقتصاد شهری
اقتصاد فرهنگ و هنر
اقتصاد محیط زیست
اقتصاد مالی اسلامی اقتصاد آموزش

اقتصاد نفت و گاز:

تجارت نفت و گاز
نهادها و سیاست های بین الملل در نفت و گاز
حقوق تجاری و قراردادهای بین المللی نفت و گاز مدیریت مالی نفت و گاز

اقتصاد کشاورزی :

سیاست و توسعه کشاورزی
اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی
اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست
بازاریابی محصولات کشاورزی

دانشگاه های پذیرنده رشته اقتصاد:

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته اقتصاد عبارتند از:
دانشگاه آیت الله بروجردی بروجرد
دانشگاه آیت الله حایری میبد
دانشگاه ارومیه
دانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرا تهران ویژه خواهران
دانشگاه ایلام
دانشگاه‌بجنورد
دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشگاه تبریز
دانشگاه تهران
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه سمنان
دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید باهنر کرمان محل تحصیل مرکز آموزش عالی بافت
دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه‌صنعتی‌شاهرود
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه قم
دانشگاه کردستان سنندج
دانشگاه گیلان رشت
دانشگاه لرستان خرم آباد
دانشگاه مازندران بابلسر
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد مجتمع آموزش عالی سراوان

دانشگاه های غیرانتفاعی پذیرنده رشته اقتصاد عبارتند از:
دانشگاه غیرانتفاعی چابهار
دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی اصفهان دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری نور
دانشگاه غیر انتفاعی مفید قم
موسسه غیرانتفاعی رجا قزوین
موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی قزوین
موسسه غیرانتفاعی فضیلت سمنان
موسسه غیرانتفاعی کار محل تحصیل واحد رفسنجان
موسسه غیرانتفاعی مهر کرمان
موسسه غیرانتفاعی نور هدایت شهرکرد
همچنین رشته اقتصاد در دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی نیز اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

دوره تحصیل کارشناسی رشته اقتصاد:

دوره تحصیلی رشته اقتصاد ۴ ساله و معادل ۸ ترم تحصیلی از دانشجویان دوره کارشناسی رشته اقتصاد موظف به گذراندن ۱۳۵ واحد درسی هستند واحد های درسی دوره کارشناسی همه گرایشهای رشته اقتصاد عبارتند از:
دروس عمومی ۲۰ واحد
دروس اصلی ۷۸ واحد
دروس اختصاصی اجباری ۲۸ واحد
دروس اختصاصی اختیاری ۹واحد

 

بازار کار و آینده شغلی رشته علوم اقتصادی در ایران:

دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی تنها برخی از مباحث پایه را مطالعه می کنند که خیلی مناسب برای بازار کار نیست به همین دلیل دانشجویان دارای مدرک لیسانس نباید توقع داشتن کار تخصصی را بعد از فارغ التحصیلی داشته باشند این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در وزارت صنایع بانک مرکزی بخش مالیات سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای کارهای مانند نوشتن مدل های اقتصادی رفع مشکلات اقتصاد سازمان مشغول به کار شوند. این دانشجویان بسیار ذهن باز و تحلیل گری دارند به همین خاطر می توان با برنامه ریزی دقیق و مشاوره از دیگران در حوزه های شغلی غیر مرتبط هم آینده شغلی خوبی داشته باشند.

 

درآمد و حقوق رشته علوم اقتصادی در ایران:

این افراد دارای مدارک تحصیلی بالا تجربه کاری خوب نگاه کارشناسانه عالی می‌توانم در به وزارتخانه های خوبی مشغول به کار شوند و به طور متوسط ماهیانه ۹ میلیون تومان حقوق دریافت کنند افرادی که در خارج از این حوزه ولی به صورت کارمندی استخدام بخش های دولتی می شوند با توجه به مددکاری حقوق مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند.

جهت انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 از تجربه و علم محمد موسوی می توانید استفاده کنید

وظایف کاری اقتصاددانان:

اقتصاددانان در واقع به انجام کارهای تحقیقاتی تجزیه و تحلیل داده ها پایش روندهای اقتصادی می‌پردازند آنها پیش‌بینی های متنوعی از جمله هزینه های انرژی، تورم، نرخ بهره، نرخ ارز ،چرخه های کاری مالیات و سر سطح اشتغال را توسعه می دهند.

اقتصاددانان به طور معمول موارد زیر را انجام می دهند:

_ تحقیق روی موضوعات اقتصادی
_انجام نظرسنجی ها و جمع آوری داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل های ریاضی تکنیکهای آماری و نرم‌افزار
_ارائه نتای

ج تحقیق را در گزارش ها جداول و نمودارها روند بازار را تفسیر و پیش‌بینی می‌کنند _راهنمایی در مورد موضوعات اقتصادی مشاغل دولت ها و افراد.
اقتصاددانان تحلیل اقتصادی کمی و کیفی را در مباحث مختلفی از جمله آموزش بهداشت توسعه و محیط زیست اعمال می کنند برخی از اقتصاددانان هزینه محصولات مراقبت های بهداشتی و یا انرژی را مطالعه می کنند و برخی دیگر سطح اشتغال چرخ تجارت نرخ ارز مالیات تورم یا نرخ بهره را بررسی می کنند.
اقتصاددانان غالب آن روند های تاریخی را مطالعه می کنند و از آنها برای پیش بینی استفاده می کنند آنها تحقیق و تحلیل داده ها را با استفاده از انواع برنامه های نرم افزاری انجام می دهند آنها آگاهی تحقیقات خود را به مخاطبان مختلف فراهم می‌دهند.

بازار کار و آینده شغلی رشته علوم اقتصادی در دنیا:

به طور کلی فرصت‌های شغلی این رشته باید خوب باشد چشم انداز شغلی برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای مهارتهای تحلیلی قوی و تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری باشند عالی است در نتیجه دارندگان مدرک لیسانس به احتمال زیاد باید تلاش بیشتری برای پیدا کردن شغل داشته باشند اقتصاددانانی که برای شرکت ها کار می کنند به مدیران و تصمیم گیران کمک می‌کنند تا درک کنند که اقتصاد چگونه روی تجارت آنها تاثیر خواهد گذاشت به طور نادر اقتصاددانان ممکن است موضوعاتی مانند تقاضای مصرف کنندگان و فروش را تجزیه و تحلیل کنند تا به یک شرکت کمک کند تا سود خود را به حداکثر برساند ای رشته درآینده ی بسیار خوبی دارد.

و حقوق رشته علوم اقتصادی در دنیا:

این افراد در ایالت های زیر می توان بالاترین حقوق را داشته باشد.
_ نیویورک 127520 دلار
_ ویرجینیا126080 دلار
_اوهایو125490دلار
_ کالیفرنیا124430دلار
_ماساچوست117680دلار
_مریلند116870دلار

برترین دانشگاه های رشته علوم اقتصادی در دنیا:

از برترین دانشگاه های رشته اقتصاد در جهان به ترتیب اولویت می‌توان به:
دانشگاه های هاروارد
موسسه فناوری ماساچوست
دانشگاه آستنفورد
دانشگاه برکلی کالیفرنیا
دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن
دانشگاه پرینستون
دانشگاه شیکاگو
دانشگاه ییل
دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج اشاره کرد.

نتیجه:

رشته اقتصاد یکی از رشته های پرطرفدار در بین داوطلبین کنکور می باشد ما سعی کردیم اطلاعات کافی را درباره این رشته در اختیار شما قرار بدهیم.
برای رسیدن به رشته و هدف مورد نظر دانش آموزان نیاز به تلاش پشتکار و آموزش حرفه ای و برنامه ریزی تخصصی دارند.
استاد موسوی متخصص در حیطه انجام مشاوره تحصیلی و ارائه برنامه تحصیلی فردی و آموزش حرفه ای توسط استاد های مورد نظر ایشان همچنین ارائه پکیج توربوتست شما را در مسیر کنکور و پیشرفت و ترقی در دوره تحصیلی همیاری و همراهی می‌کنند .

برای اطلاعات بیشتر از عملکرد استاد موسوی و تیم ایشان به صفحه شخصی استاد موسوی را رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *