معرفی رشته ادیان و عرفان

معرفی رشته ادیان و عرفان

ما در این مطلب می خواهیم برای شما معرفی رشته ادیان و عرفان را شرح بدهیم.

مشاور کتکور تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید.

ادیان و عرفان جذب رشته های کنکور انسانی به شمار می‌رود و در دانشگاههای آزاد دولتی روزانه نوبت دوم شبانه و پیام نور پذیرش این رشته انجام می‌گیرد و یکی از رشته‌های اصلی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی از دانشجویان این رشته با ادبیات عرفانی اسلام آشنا شده و عرفان را به عنوان یکی از مباحث مقایسه ای در ادیان مطالعه می کنند

همچنین آنها با تاریخ ظهور و ادیان ابتدایی و ادیان زنده از بیان اینکه هنوز پیروان بسیاری دارند آشنا می شوند.

دانشجویان سه بخش اساسی احکام و آداب عقاید و اخلاق را در هر دینی مطالعه می‌کنند که البته در این مطالعه شخص پژوهشگر صددرصد اثبات حقانیت یا بطلان دین خاصی نیست بلکه درصدد شناسایی و درک مواضع مشترک می باشد.

 

پیش نیازهای ادیان و عرفان:

 

زبان انگلیسی:

با توجه به اینکه مهمترین منابع این رشته به زبان انگلیسی هستند از جمله دایره المعارف الیاده تسلط بر زبان انگلیسی یکی از موارد کاربردی و مهم به شمار می آید.

زبان عربی:

با توجه به اینکه منابع اصلی دین اسلام به زبان عربی است زبان عربی یکی از موارد تاثیر گذار در یادگیری ادیان و عرفان محسوب می شود مطالعه زیاد با توجه به گستردگی مباحث در ادیان و عرفان از جمله عرفان فلسفه اسلامی و فلسفه غرب مطالعه زیاد و تحقیق به درک بهتر و عمیق تر این رشته کمک شایانی خواهد کرد.

 

ادیانی که در رشته ادیان و عرفان مطالعه می شود:

۱. ادیان شبه جزیره هند :هند و بودا

۲. ادیان خاور دور : کشورهای چین و ژاپن کنفوسیوس تائو و شین تو

۳. ادیان ابراهیمی: یهودیت ، مسیحیت و اسلام به پیامبران آنها نسلشان به حضرت ابراهیم می رسد.

۴. ادیان ایران قبل از اسلام: به بررسی باورهای ایرانیان قبل از زرتشت، دین زرتشت و آیین های مشتق از آن شامل آینه های مانوی و مزدک.

در ادیان و عرفان به بررسی دقیقا تخصصی اریان از جمله زمان و مکان شکل گیری، اصول عقاید، شخصیت های تاثیر گذار، مذاهب و فرق و کتاب‌های مقدس هرکدام پرداخته می شود.

مباحث مهم و ضروری رشته ادیان و عرفان:

از جمله مباحث مهمی که در ادیان و عرفان به آن پرداخته می‌شود می‌توان به اسطوره‌شناسی عرفان و فلسفه اشاره نمود که ما در این بخش به طور مختصر به هر کدام از این مباحث می پردازیم.

اسطوره شناسی:

یکی از مباحثی که در ادیان و عرفان به آن پرداخته می‌شود اسطوره‌شناسی و تاثیرات آن بر باورهای مناطق مختلف جهان است

برخی از اسطوره هایی که به آن به شکل کامل پرداخت می شود به شرح زیر است:

_ اسطوره های ایران باستان

_ اسطوره های یونان

_ اسطوره های مصر باستان

_اسطوره های هند

عرفان: عرفان یکی دیگر از مباحث مهمی است که در ادیان و عرفان به آن پرداخته می شود دانشجویان در این رشته به مطالعه عرفان اسلامی، تاریخ تصوف اسلامی و عرفان هندی می پردازند.

فلسفه: یکی از دروس اصلی در رشته ادیان و عرفان و فلسفه از آشنایی با فلسفه اسلامی از جمله حکمت مشاء اشراق و آشنایی با اندیشه های شهید مطهری مطالعه فلسفه غرب است سقراط تا دوران معاصر و آشنایی کامل با فلاسفه غرب و عقاید هر کدام از آنها.

 

کسب اطلاعات درباره ی رشته های دانشگاهی و دانشگاه برای هر دانش اموز کنکوری حائز اهمیت می باشد.
هر دانش آموز کنکوری و هدفمند موظف است به تحقیق و جست و جو درباره ی رشته ی مورد علاقه ،دانشگاه ،محل تحصیل ، رتبه ی آن دانشگاه در کشور ،مزیت ها و مغایت ها و …..اطلاعات مفیدی کسب کند.

و همچنین مشورت با فردی با تجربه و دارای اشراف بر روی انجام تکنیک های مشاوره ای و اطلاعات بالا درباره ی تمامی رشته ها و دانشگاها لازم است.

استاد موسوی فردی با تجربه و با علم و تسلط بر روی انجام مشاوره ی تخصصی بهترین انتخاب برای شما داوطلبین کنکوری و دانش اموزان عزیز می باشند.

همچنین برای برنامه ریزی تحصیلی به صورت انفرادی و تخصصی برای هر شخص و همچنین کسب اطلاعات بیشتر درباره ی پکیج توربو تست که مختص به تیم استاد موسوی می باشند به صفحه ی شخصی ایشان رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *