معرفی رشته علوم دامی

رشته علوم دامی

ما در این مطلب می خواهیم برای شما رشته علوم دامی را شرح بدهیم .

مشاور تحصیلی تجربی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به موفقیت برسید .

رشته علوم دامی با علم و تجارت تولید انواع دام ها در ارتباط است.

از جمله پرورش گاو شیرده از به مرغ و گوسفند سر و کار دارد این رشته که در گذشته دامپروری خوانده میشد درباره پرورش دام و طیور همچنین به غذاهایی که منشاء حیوانی دارند مربوط می شود.

گوشت غذاهای لبنی و تخم‌مرغ علاوه بر آن موضوعات دیگری نظیر مطالعه و بررسی زمینه های فیزیولوژی تغذیه و اصلاح نژاد دام در این رشته مورد توجه قرار می گیرد.

وظایف کارشناس علوم دامی

یک کارشناس علوم دامی علوم بیولوژیکی فیزیکی و اجتماعی را در مورد مشکلات مرتبط با تولید و مدیریت دام بررسی می‌کند علوم دامی همچنین به غذاهایی با منشا حیوانی توجه دارد:

گوشت،غذاهای لبنی و تخم مرغ علاوه بر این و علوم حیوانات به جنبه‌های دیگر حیوانات از جمله تغذیه مراقبت و رفاه آنها توجه دارد اگر شما علاقمند به تولید کارآمدی حیوانات دامی فرآوری و مصرف گوشت و لبنیات با کیفیت بالا استفاده از فرآورده های دامی هستید .

در این صورت تحصیل در رشته علوم دامی ممکن است کلید شما برای آینده‌ای بهتر باشد آموزش حرفه ای در علوم دامی می تواند شما را برای فرصتهای شغلی چالش برانگیز در زمینه هایی آماده کند مانند :

  • تولید مثل حیوانات
  • نگهداری بهداشت
  • کنترل بیماری‌ها بازاریابی
  • فراوری توزیع و صنایع خدماتی .

برابر این یک رشته مناسب برای زیست شناسان علاقمند به حیوانات و یک فعالیت نهایی پس از دامپزشکی پزشکی دندانپزشکی و تحصیلات تکمیلی از کارشناس رشته علوم دامی باید آموزش رسمی و تجربه مناسب برای یادگیری و به کارگیری اصول پیچیده تولید مراقبت و نگهداری از حیوانات را داشته باشند.

اما گاهی از موضوعات اساسی مانند رفتار آن مدیریت حیوانات ژنتیک میکروبیولوژی تغذیه فیزیولوژی تولید مثل و علوم دامی برای افرادی که وارد این رشته می شوند ضروری است.

با این حال مزرعه یا زمینه مربوط به حیوانات مورد نیاز نیست آثار نیروهای جهانی خواستار مطالبات بیشتر از صنعت کشاورزی هستند.

جمعیت در حال رشد جهان تغییر الگوی رژیم غذایی به غذای بیشتری نیاز دارد. این تولید غذا باید در مقدار محدودی از زمین در طی تغییرات آب و هوایی انجام شود باید با نیازهای مردم و محیط سازگار باشد چالش های پیچیده قرن آینده متخصصان کشاورزی را می‌طلبد که می‌تواند فرصت ها را شناسایی کرده و راه حل های نوآورانه طراحی کنند.

علوم دامی چیست

علوم دامی به عنوان مطالعه زیست شناسی حیواناتی که تحت کنترل نوع بشر هستند توصیه شده است همچنین می‌تواند به عنوان تولید و مدیریت حیوانات‌مزرعه توصیف شود.

از نظر تاریخی این شهر دامداری نامیده می‌شد. و حیوانات مورد مطالعه گونه‌های دامی مانند:

گاو گوسفند خود مرغ و از بودن امروز دوره موجود کنونی دامنه وسیعتری را شامل می‌شود.

که شامل حیوانات دیگر مثل سگ و گربه و بسیاری از بناهای عجیب است. به طور معمول برنامه درسی علوم حیوانات نه تنها زمینه علمی قدرتمندی را فراهم می کند بلکه تجربه عملی کار با حیوانات در مزارع را نیز فراهم می‌کند آموزش حرفه ای در علوم دامی دانشجویان را برای فرصتهای شغلی در زمینه هایی مانند:

پرورش حیوانات تولید مواد غذایی و فیبر و تغذیه تجارت کشاورزی حیوانات رفتار و رفاه حیوانات آماده می کند دوره های درسی مقبول علوم حیوانات ممکن است شامل ژنتیک میکروبیولوژی رفتار حیوانات تغذیه و فیزیولوژی و تولید مثل می باشد دوره هایی در زمینه های پشتیبانی مانند ژنتیک خاک اقتصاد کشاورزی و بازاریابی جنبه های حقوقی و محیط زیست نیز ارائه می‌شود همه این دوره ها برای ورود به یک حرفه ای علوم دامی ضروری است .

تاریخچه رشته علوم دامی

رشته علوم تمامی شاخه های از کشاورزی است که در مورد حیواناتی که برای گوشت پشم شیر تخم‌مرغ یا سایر محصولات رشد یافته پرورش می‌یابد این خدمات شامل مراقبت روزانه اصلاح انتخابی و پرورش دام می‌شود.

رشته علوم دامی دارای قدمتی طولانی از هنگامی که حیوانات برای نخستین بار اهلی شدن از حدود ۱۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح به بعد اولین کشت محصولات کشاورزی را آغاز شد.

در زمان تمدنهای اولیه مانند مصر باستان گاوها،گوسفندان، بزها، در مزارع پرورش می‌افتند طیف گسترده‌ای از گونه‌های مانند:

از نو فالو شتر، خرگوش و خوکچه هندی به عنوان دام در برخی مناطق جهان استفاده می شود.

پرورش حشرات و همچنین آبزی پروری ماهی ۱۰۳ نیز بسیار گسترده است. رشته علوم دامی مدرن به سیستم های تولیدی تطبیق یافته با نوع زمین موجود بستگی دارد.

کشاورزی معیشتی در مناطق پیشرفته دنیا انجام می‌شود که به عنوان مثال گوشت گاو، در مواد پرچگانی نگهداری می‌شود و هزاران مرغ ممکن است پرورش یابد.

بیشتر دام‌ها به جز ماهی ها یا خواران هستند و کار کنندگان مانند:

گاو و گوسفند برای تغذیه از چمن سازگار هستند آنها می‌توانند در خارج از منزل علوفه کنند یا ممکن است به طور کامل یا جزئی از جیره های غنی تر از نظر انرژی و پروتئین مانند غلات خوراکی تغذیه شوند.

از شاخه های مهندسی کشاورزی محسوب می شود و در چهارچوب انتخاب رشته تجربی می‌توانید به نسبت به تحصیل در این زمینه اقدام کنید در رشته علوم دامی دانشجویان با مباحث مختلف شامل تغذیه جندی و اصلاح دام و طیور فیزیولوژی دام اصول بهداشت و بیماریهای دام طیور ساختمان‌ها و تجهیزات دامپروری و مدیریت یک واحد پرورش دام آشنا می شوند.

سرفصل دروس مهندسی علوم دامی و تعداد واحد ها:

تعداد کل واحدها ۱۳۵ واحد
دروس عمومی ۲۰ واحد
دروس علوم پایه ۲۹ واحد
دروس اصلی در واحد
دروس تخصصی الزامی ۵۶ واحد
دروس تخصصی هر گرایش ۱۳واحد

کارشناسی ارشد علوم دامی:

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته علوم دامی می توانند در زمینه های زیر انتخاب رشته کنند

  • مهندسی علوم دامی
  • مهندسی تولیدات دامی
  • مهندسی پرورش گاو و گاومیش
  • مهندسی پرورش طیور
  • دکترای علوم دامی
  • دکترای تغذیه دام
  • دکترای اصلاح دام
  • دکترای فیزیولوژی دام

بازار کار و آینده شغلی:

فارغ التحصیلان علوم دامی می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت نمایند در این رابطه می توان به اشتغال در مراکز دانشگاهی تحقیقاتی و آزمایشگاهی بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد در بخش خصوصی امکان ایجاد مراکز مشاوره ای و خدماتی توسط متخصصین این رشته وجود دارد.

  • آیا از روند انتخاب رشته دانشگاها آگاهی دارید؟
  • آیا می‌دانید علایق و توانمندی ها در انتخاب رشته ی صحیح نقش دارد؟
  • آیا از استعداد های شغلی و رشته مورد علاقه خود آگاهی دارید؟
  • آیا فرصت شغلی رشته های مورد نظر و مورد علاقه خود را می شناسید؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات و رفع بهامات و بالا بردن اطلاعات خود درباره رشته مورد علاقه تان نیازمند به مشورت با شخصی با اطلاعات کافی و خبره در انجام انتخاب رشته ی تخصصی می باشید.

برای رزرو انتخاب رشته کنکور تجربی محمد موسوی به روشSWOTبه صفحه ی انتخاب رشته ی ایشان رجوع کنید.

  1. ناشناس

    سلام مه حسین امیری هستم
    دانشجوی سال اول
    علوم حیوانی میخونم، نمیدونم بخونم یانه، میخواستم ازشما بپرسم. وقتی دانشگام تمام شد
    میتونم داروخونه بازکنم یانه
    وسایل کشاورزی و دارو حیوانات ازین چیزا. منظورمه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *