چند ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

چند ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

برای قبولی در پزشکی چه قدر باید درس بخوانم؟

همانطور که میدانید رشته پزشکی به عنوان محبوب ترین و پر طرفدار ترین رشته میان داوطلبان کنکور سراسری شناخته میشود. با توجه به تغییراتی که کنکور در سال های اخیر داشته است. دشواری و سطح سوالات امتحانات نهایی، قوانین و شرایط جدید در پذیرش دانشجو و…قبول شدن در این رشته بسیار سخت و دشوار میباشد.‌ برای گرفتن پذیرش این رشته به ویژه در دانشگاه های برتر کشور شما باید نکات زیاری را بدانید. و آنها را به درستی رعایت کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره مشاور کنکور تجربی به این صفحه راجعه کنید.

برای قبولی در پزشکی چه قدر باید درس بخوانم؟

برای قبولی در رشته پزشکی چقدر باید درس خواند؟

پاسخ به این سوال بستگی به هر دانش آموز و مقطع زمانی  کنکور دارد. قطعا برای کسب قبولی در رشته پزشکی در کنار داشتن یک برنامه ریزی صحیح و شخصی سازی شده ،تست زنی اصولی، مهارت های آزمون دادن و… به ساعت مطالعه بالایی هم نیاز است. با توجه به اهمیت بیشتری که امتحانات نهایی نسبت به سال های گذشته پیدا کرده. و تاثیر مستقیمی که در کنکور شما می‌گذارد. بنابرین زمان خود را باید به شیوه صحیحی تقسیم بندی کرده. که هم بصورت تستی و هم به صورت تشریحی درس هارا مطالعه و جمع بندی کنید. رعایت تناسب و تعادل ساعات مطالعه دروس عمومی و اختصاصی ازجمله عواملی است که به داوطلبان گروه علوم تجربی برای قبولی در پزشکی کمک زیادی می‌کند.

بطور مثال اگر در طول هفته، 50 ساعت از وقت خود را صرف مطالعه می‌کنید. باید چیزی نزدیک به 35 ساعت را برای درس‌های اختصاصی و 15 ساعت دیگر را برای خواندن درس‌های عمومی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید. از میان دروس اختصاصی، مواردی که دارای ضریب بالاتری هستند. نیز از درجه اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند. بدیهی است. زمان لازم برای مطالعه آن‌ها نسبت به سایر دروس نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال در درس زیست شناسی برای افزایش مهارت، تسلط بر مباحث، افزایش سرعت و مرور می‌توانید به صورت روتین هر روز مرور و تست زنی را در این درس داشته باشید. مثلاً داوطلبان گروه آزمایشی تجربی برای قبولی در رشته پزشکی می‌بایست در طول هفته 14 ساعت زیست، حدود ۹ ساعت شیمی و مجموعأ حدود ۱۲ ساعت، ریاضی و فیزیک بخوانند.

نکته مهم:

توجه داشته باشید که تفاوتی ندارد. ساعات مطالعاتی شما بیشتر از 50 ساعت است. یا کمتر و یا اینکه پایه درسی شما قوی باشد. یا ضعیف، بلکه شما در هر سطحی که قرار دارید. باید نسبت 70 به 30 را برای مطالعه دروس اختصاصی و عمومی رعایت کنید. سپس می‌توانید وقت بیشتری را برای مطالعه دروس ضعیف‌تر، صرف کنید.

چند ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی

کیفیت مطالعه مهم تر از کمیت آن است.

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که صرف‌نظر از کمیت و ساعت مطالعه موردنیاز برای قبولی در رشته های پر طرفدار گروه تجربی مثل دندانپزشکی، داروسازی و به ویژه پزشکی، کیفیت مطالعه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. کیفیت به معنای مطالعه اصولی برای درک عمیق مباحث و موضوعات می‌باشد. بنابراین اگر شما بتوانید 80 درصد کتاب‌ها و منابع درسی را با عمق و کیفیت بالا بخوانید، به طوری که کاملا مفهوم آن ها را درک کرده. و صرفا حفظ نکنید، تأثیر و نتیجه بیشتری نسبت به زمانی دارد. که 100 درصد مطالب را با عمق کم و بدون کیفیت مطالعه می‌کنید.

شاهد این مثال نیز؛ افرادی هستند. که ساعت‌های زیادی را صرف درس خواندن می‌کنند. اما درنهایت نتیجه قابل قبولی در آزمون های آزمایشی و در نهایت کنکور خود نمی‌گیرند. در حقیقت، مطالعه طولانی‌مدت اما فاقد کیفیت و عمق لازم، نمی‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. از همین رو پیشنهاد می‌شود در کنار صرف زمان کافی به تمام مواردی که در یک مطالعه باکیفیت اثرگذار هستند نیز توجه نشان دهید.

استانداردهای ساعات مطالعه برای قبولی در رشته پزشکیاستانداردهای ساعات مطالعه برای قبولی در رشته پزشکی

معمولاً نمی‌توان مقدار زمان ثابت و مشخصی را به‌عنوان استاندارد مطالعه در بین تمام داوطلبان تعیین کرد. یا اینکه یک نسخه ثابت را برای تمام افراد پیچید. چراکه شرایط زندگی، روحیه و سطح درسی همه داوطلبان با همدیگر مشابه نیست.

به‌عنوان‌مثال نمی‌توان گفت که خواندن روزی‌ده ساعت درس، منجر به قبولی در کنکور پزشکی می‌شود. درواقع ممکن است. یک فرد باروزی 12 ساعت مطالعه هم نتواند موفقیت چشمگیری داشته باشد. اما در مقابل افرادی با تعداد ساعات مطالعه کمتر، نتایج بهتری کسب کنند. با بررسی تجربیات مشابه افراد موفق می‌توان به یک استاندارد کلی و حدودی دست پیدا کرد. بطوری‌که متوسط ساعات مطالعه رتبه برترهای کنکور پزشکی در سالهای قبل بین 10 تا 12 ساعت مطالعه روزانه و حدود 55 تا 60 ساعت مطالعه هفتگی است.

جهت انتخاب رشته کنکور به این صفحه مراجعه کنید.

اهمیت برنامه ریزی برای موفقیت در سال کنکور

یکی از اصلی ترین و تاثیر گذارترین  عوامل  قبولی در رشته‌های دکترای حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) یک برنامه مطالعاتی قوی و کاملا شخصی سازی شده است. برنامه ای که  مشخص کند که در چه روزی از سال قرار است. چه درسی را مطالعه، مرور، جمع بندی و یا تست بزنید. چه زمانی قرار است. خلاصه‌ هایتان را مرور کنید. چه زمانی وقت جمع بندی است. و … بنابراین توصیه ما این است. که با یک برنامه قوی و کارآمد در مسیر پر پیچ و خم  کنکور قدم بردارید. و همه چیز را از قبل مشخص کنید.

بنظر شما؛ روش صحیح مطالعه کتاب های درسی چگونه می باشد ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *