معرفی رشته پرستاری + بازارکار و درآمد برای انتخاب رشته کنکور

معرفی پرستاری برای انتخاب رشته کنکور

رشته پرستاری یکی از پر طرفدار ترین رشته های تجربی در زیر شاخه رشته های پیرا پزشکی  می باشد که برای ورود به آن حتما باید کنکور بدهید.
نقش یک پرستار در بخش مراقبت‌های بهداشتی درمانی بسیار موثر است. پرستاران بعنوان رابط بیمار و پزشک در بیمارستان ها مشغول هستند و توانایی تجویز دارو و مهر جدا ندارد.

وظایف پرستاران

وظیفه اصلی یک پرستار مراقبت از بیماران بوده که در کنار پزشک به ایفای نقش خود می پردازد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی رشته پرستاری از جایگاه ویژه ای برخوردار شده و جزو رشته پرطرفدار تحصیلی بشمار می آید که برای فعالیت در آن نیاز به مدرک معتبر است. به نحوی امروزه ارزش فعالیت و وظایف یک پرستار هم تراز با پزشکان معرفی شده است.
ثبت مشخصات بیمار در پرونده پزشکی
بررسی منظم وضعیت بیمار
کمک به پزشکان در روند بهبودی بیمار
دادن دارو به بیمار
انجام تزیقات
همکاری با بخش‌های مختلف بیمارستان

معرفی رشته پرستاری

ویژگی و توانایی های فردی

عموما صبور بودن ویژگی است که افراد با شنیدن نام پرستار به ذهنشان مخاطره می شود. پرستاران به علت شیفت های طولانی مدت و سروکار داشتن زیاد با بیمار باید از ویژگی صبوری و تحمل بالا برخوردار باشند. همچنین داشتن توان جسمی و روحی بالا لازم است برا اینکه افراد  طاقت شیفت‌های متعدد و خستگی‌های مفرط را داشته باشند.
از دیگر ویژگی های دیگر انها داشتن نظم و انضباط است به منظور رسیدگی به بیماران و رسیدگی منظم به وضعیت جسمانی آن‌ها.
داشتن احساس مسئولیت، عشق و علاقه به انسان‌ها و رسیدگی به مشکلات انسان‌ها

بازار کار و در آمد رشته پرستاری

این رشته هم مانند دیگر رشته های گروه پیراپزشکی جدای از سختی و دشواری هایی که دارد از آینده ی شغلی بسیار خوبی در ایران و خارج از کشور برخودار است، زیرا فارغ التحصیلان رشته پرستاری پس از به پایان رساندن تحصیلات خود خیلی سریع جذب بازارکار می شوند و درآمد زایی بالایی دارند.

یک پرستاری به طور کلی به انجام بررسی های لازم در مورد وضعیت بیماران ( اندازه گیری فشار خون، درمای بدن و … )، کمک به تیم درمان و پزشکان، انجام تزریقات، دادن دارو به بیماران طبق دستور پزشک، انجام پانسمان زخم، نوشتن گزارش درباره وضعیت بیمار، احترام و رعایت حقوق بیماران، فراهم کردن محیطی آرام برای بیماران، کنترل و نظارت بر برنامه ریزی های شیفت کاری و غیره می پردازد که با انجام این فعالیت ها در هر یک از بخش های بیمارستان خصوصی یا دولتی با توجه به جایگاه، شیفت کاری و مدرک تحصیلی که دارد قطعاً درآمدزایی متفاوت و متغیر از دیگر همکاران خود خواهد داشت، ولی به طورکلی رشته پرستاری به علت این که از مشاغل سخت جامعه می باشد با حقوق و دستمزد بالایی همراه است.

این درآمد هرساله میتواند متغیر باشد. در مورد آینده ی شغلی پرستاران فارغ التحصیل باید بگوییم که اغلب آن ها در مراکز مختلف کلینیک های درمانی، بیمارستان های دولتی یا غیر دولتی، پاراکلینیک های دولتی و خصوصی و استاد دانشگاه مشغول به کار می شوند. مدت زمان کاری برای هر یک از پرستاران در مراکز دولتی یا خصوصی با توجه به شیفت بندی های انجام شده صورت می گیرد.

همچنین این رشته دارای طرح اجباری به مدت ۲ سال با حقوق می باشد. البته حقوق آن نسبت به شرایط کم و زیاد است. همچنین حقوق آقایانی که باید دوره ی سربازی را بگذرانند در حد حقوق سربازی است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این رشته می توانید با استاد موسوی در ارتباط باشید.

ادامه تحصیل در رشته پرستاری

دوره کارشناسی پیوسته این رشته 4 سال می باشد که پرستاران در صورت علاقه مند بودن به ادامه تحصیل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند.
به طور کلی رشته پرستاری با 12 گرایش معرفی می شود.

گرایش های رشته پرستاری شامل:

روان پرستاری ، پرستاری داخلی-جراحی ، پرستاری سلامت جامعه ، پرستاری مراقبت های ویژه کودکان ، پرستاری کودکان ، پرستاری نظامی ، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان ، پرستاری توانبخشی ، پرستاری اورژانس ، پرستاری مراقبت های ویژه ، پرستاری سالمندی و مدیریت پرستاری.
همچنین امکان تحصیل در مقطع دکتری نیز برای پرستاران وجود دارد.

بازار کار و درامد رشته پرستاری

بهترین دانشگاه ها در رشته پرستاری

رشته پرستاری جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود که هر ساله در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور، با ظرفیت بیشتر از سایر رشته‌های پیراپزشکی پذیرش دارد. اما از جمله دانشگاه‌هایی که رشته پرستاری را ارائه می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

[  ] دانشگاه سراسری دوره روزانه
[  ] دانشگاه آزاد اسلامی
[  ] دانشگاه پردیس خودگردان

دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند که سالانه پذیرای تعداد زیادی از داوطلبان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند. از جمله برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده پرستاری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

دروس رشته پرستاری

دروس پایه پرستاری در مقطع کارشناسی شامل:

تشریح
فیزیولوژی
بیوشیمی
میکروب شناسی
انگل شناسی
آمار حیاتی
فناوری اطلاعات

دروس اختصاصی پرستاری در مقطع کارشناسی شامل:

اصول و مهارت های پرستاری
بهداشت جامعه
بررسی وضعیت سلامت
مادر و نوزاد
داخلی جراحی
پرستاری ویژه
پرستاری فوریت ها
پرستاری کودک
پرستاری روانی
مدیریت پرستاری

مهاجرت

مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، در چند سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا شدت گرفته است.
وضعیت مهاجرت در رشته پرستاری برای افراد بسیار خوب می باشد و درامد و پذیرش بستگی به کشوری دارد که قصد تحصیل در أن را دارید. بعضی از کشور ها ازمون ورودی دارند برخی بدون ازمون پذیرش میکنند.
مهم‌ترین شرایط مهاجرت پرستاران ایرانی به خارج از کشور این موارد هستند:

ترجمه، تأیید و معادل‌سازی مدارک پرستاری و پزشکی
تأیید و معادل‌سازی مدارک سابقه کار
تأیید، ترجمه و معادل‌سازی مدارک تحصیلی
شرکت در آزمون‌ ورودی پرستاری (در صورت وجود)
مدرک زبان
تمکن مالی

سخن آخر

برای تحصیل در رشته پرستاری به جز کسب رتبه لازم و مواردی که گفته شد نکته ضروری تر ، عشق و علاقه به آن می باشد. تا زمانیکه علاقه به پرستاری و کار در محیط بیمارستان ندارید این رشته را در انتخاب های خود نگنجانید زیرا پرستارانی هستند که بعد از اتمام تحصیل در این رشته و صرفا انتخاب رشته بر اساس بازار کار خوب ,پشیمان شدند و به تغییر رشته روی اوردند.

برای داشتن برنامه ریزی دقیق برای قبولی در رشته پرستاری می توانید با استاد موسوی و تیم حرفه ای موسسه کنکور پزشکی در ارتباط باشید.

6 دیدگاه دربارهٔ «معرفی رشته پرستاری + بازارکار و درآمد برای انتخاب رشته کنکور»

  1. فضیله دادی

    استاد با ۳۵۰۰ میشه پرستاری ایران یا شهید بهشتی یان

  2. محمد محسن رضائی

    ایشالله میریم برای پرستاری اراک😍😍

  3. فائزه موسوی

    مگ داریم ازاین رشته بهتر 😢
    استاد بعد خدا امیدم بشماست جز اولویتم بزارین حتما❤

  4. کیمیا بارانی

    حدود رتبه هاش خوبه واقعا
    من جاهای دیگه مطالب اشتباه خوندم
    واقعا از شما ممنونم آقای موسوی

  5. برومند

    واقعا با استاد موسوی میشه به آرزوت رسید ممنونم استاد از زحماتتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبطی که شاید برای شما جالب باشد