معرفی رشته فیزیوتراپی + بازارکار و آینده شغلی

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته های تاپ و پر طرفدار در زیر شاخه پزشکی و جزو رشته های پیراپزشکی می باشد.امروزه رشته فیزیوتراپی به دلیل ویژگی های مثبتی که دارد، به یکی از رشته های به شدت محبوب تبدیل شده است. از ویژگی های بارز رشته فیزیوتراپی این است که این حرفه، تقریبا با روحیات اکثر افراد سازگار است.
رشته فیزیوتراپی بین رشته های پیراپزشکی جزو رشته های تمیزی محسوب می شود که با خون سررکار ندارد.

مدت تحصیل و گرایش های ارشد

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته این رشته 4سال می باشد. همچنین فیزیو تراپی دارای گرایش های ارشد و دکتری ، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل دارند هست.رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد شامل 2 رشته گرایش می‌باشد که عبارتند از :

فیزیوتراپی ورزشی

البته کسانی که دارای مدرک لیسانس فیزیوتراپی باشند، می‌توانند در رشته‌هایی مانند: علوم تشریحی، فیزیک پزشکی، سلامت سالمندی، آرگونومی، مدیریت توان‌بخشی و فیزیولوژی نیز شرکت کنند چرا که رشته‌های ذکر شده جزو رشته‌های مرتبط با فیزیوتراپی می‌باشد.

جهت انتخاب رشته کنکور مطالب زیر را با دقت کامل بخوانید

مقطع دکتری تخصصی یا همان PHD رشته فیزیوتراپی به دوره‌ای گفته می‌شود که به تربیت افراد متخصص و مسلط به مطالب علمی و پژوهشی می‌پردازد. هدف از تشکیل این دوره‌ها، بکارگیری روش‌های توسعه یافته، تحقیق و درمان در حیطه آموزش و پژوهش می‌باشد.
حداکثر زمان مجاز برای تحصیل در ‌PHD رشته فیزیوتراپی، 4/5 سال تحصیلی است و در صورتی که دانشجو در مدت زمان تعیین شده قادر به دفاع از رساله خود نشود، از ادامه تحصیل محروم خواهد بود.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی در مقطع دکتری در رشته های زیر گرایش دارد؛

  • دکتری فیزیوتراپی
  • دکتری علوم و فناوری‌های تصویربرداری پزشکی (گرایش تصویربرداری عصبی)
  • دکتری بیولوژی تولید مثل
  • دکتری علوم اعصاب
  • دکتری سالمندشناسی
  • دکتری فیزیولوژی ورزشی
  • دکتری تشریحی
  • دکتری علوم سلولی کاربردی
  • دکتری مهندسی بافت
  • دکتری مشاوره توان‌بخشی
  • دکتری آرگونومی
  • دکتری مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • دکتری نانوفناوری پزشکی
  • دکتری بهداشت حرفه‌ای
  • دکتری پزشکی مولکولی
  • دکتری کار درمانی
  • دکتری علوم بیومدیکال مقایسه‌ای
  • دکتری فیزیولوژی

دروس فیزیوتراپی

دروس دوران لیسانس از سه قسمت دروس عمومی (مشترک بین همه رشته‎‌ها)، دروس پایه و دروس تخصصی تشکیل شده است که در ادامه نام خواهیم برد:

دروس پایه مقطع لیسانس فیزیوتراپی؛

فیزیک برای فیزیوتراپی
فیزیولوژی عمومی
فیزیولوژی عصب و عضله
آناتومی سر، گردن و تنه
آناتومی اندام فوقانی
آناتومی اندام تحتانی
آناتومی اعصاب
آناتومی سطحی بدن
بافت‌شناسی
آسیب‌شناسی
روانشناسی عمومی و بیماران
روانپزشکی
ژنتیک
بیماری‌های مغز و اعصاب
بیماری‌های روماتیسمی و پوستی
بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی
جراحی عمومی
ارتوپدی
رادیولوژی
کمک‌های اولیه

دروس تخصصی مقطع لیسانس فیزیوتراپی

زبان تخصصی
اصول توانبخشی و فیزیوتراپی
فیزیوتراپی در بیماری‌های مغز و اعصاب
فیزیوتراچی در بیماری‌های روماتیسمی و پوستی
فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی
فیزیوتراپی در بیماری‌های جراحی
فیزیوتراپی در بیماری‌های ارتوپدی 1 و 2
6 واحد کینزیولوژی و بیومکانیک
5 واحد الکتروتراپی
4 واحد تمرین درمانی
تمرین درمانی در بیماران فلج نیمه بدن
تمرین درمانی در بیماران فلج مغزی
وسایل کمکی و اندام مصنوعی
ماساژ و موبیلیزاسیون
ارزشیابی دستگاه‌ اسکلتی – عضلانی
فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد

بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی

افرادی که در رشته فیزیوتراپی فارغ التحصیل می شوند می توانند در بیمارستان ها، سازمان بهزیستی، هلال احمر و سازمان‌های مربوطه مشغول به کار و فعالیت شوند. فارغ التحصیلان در بخش خصوصی هم می‌توانند فعالیت کنند یا اینکه خودشان این مراکز را تاسیس کنند. این رشته ارتباط تنگاتنگی با بیماران و معلولان دارد و فرد باید دارای صبر و حوصله و علاقه به این کار باشد.
در رابطه با میزان درآمد فیزیوتراپیست ها در ایران آمار دقیقی در دست نیست اما می توان گفت درآمد آن ها باهم یکسان نمی باشد. زیرا تجربه ، مهارت و سابقه آن ها با یکدیگر متفاوت است. هم چنین محیط کاری بر میزان درآمد افراد تاثیرگذار است. آن دست از فیزیوتراپیست ها که دارای یک مرکز طب فیزیکی خصوصی هستند ، به مراتب از فردی که در بیمارستان ها کار می کند ، درآمدی بیشتر خواهند داشت.
بنابراین می توان گفت فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی از درآمد خوبی نسبت به قشر عظیمی از جامعه برخوردار بوده و نگرانی بابت کسب درآمد نخواهند داشت.

طرح اجباری در رشته فیزیوتراپی

برخلاف رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی، برای فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی، طرح اجباری مناطق محروم اجباری نیست و صرفأ برای تقویت مهارت‌های فردی و تجربی شخص می‌تواند این دوره را بگذراند. البته کسانی که خواستار تأسیس مراکز فیزیوتراپی خصوصی هستند، به دلیل نیازمند بودن به سابقه کاری 6 و 3 ساله، ملزم به گذراندن دوره طرح می‌شوند .

رشته فیزیوتراپی

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

طبیعی است که هر رشته ای دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به مزایا و معایب رشته فیزیو تراپی می پردازیم.
فیزیوتراپی را درآمدزاترین رشته مرتبط با ورزش می دانند.ورزش کاران حرفه ای در حین فعالیت ممکن است دچار مصدومیت هایی شوند که تا مدت ها از ادامه رشته ورزشی خود محروم شوند. از همین رو جهت بهبود اوضاع جسمانی خود به فیزیوتراپیست ها مراجعه می کنند تا هر چه سریع تر ، سلامت خود را به دست آورند.
یکی دیگر از عواملی که بر رشد بازار کار این رشته تاثیر دارد ، رشد جمعیت سالمندان است. چرا که سالمندان جزو اقشاری هستند که بیش از سایرین به انجام حرکات توانبخشی نیاز دارند. بنابراین با توجه به افزایش تعداد آن ها و گذر زمان ، آینده شغلی فیزیوتراپیست ها بیشتر تضمین می شود.
از مزایای این رشته می توان به اینده شغلی خوب و درامد بالا اشاره کرد که در بالا به توضیحات آن پرداختیم.

اما از معایب آن میتوان به هزینه های بالا هنگام تاسیس کلینیک در بخش خصوصی اشاره کرد همچنین گرفتن مجوز از مراکز مربوطه یکی دیگر از مشکلات و معایب این رشته می باشد.
باید در هنگام انتخاب رشته دقت کنید که بعد از ورود به دانشگاه و تحصیل در این رشته دچار مشکل نشوید.

مهاجرت تحصیلی

وضعیت مهاجرت در این رشته بسیار داغ می باشد و افراد تحصیل کرده در رشته فیزیو تراپی در صورت علاقه به مهاجرت می توانند اقدام کنند.
کشورهای چون استرالیا، کانادا و آمریکا مقاصد اغلب افراد تحصیل کرده یا شاغل در رشته فیزیوتراپی برای مهاجرت محسوب می‌شود. اما فقط این چند کشور در رشته مذکور مهاجرپذیر نیستند و کشورهای بسیار زیادی وجود دارد. از جمله مهاجرت تحصیلی به آلمان

فیزیوتراپیست‌های آموزش دیده دستمزدهای زیادی در کشور کانادا دریافت می‌کنند و به راحتی استخدام می‌شوند. نکته مهم که باید گفت این است که در حال حاضر، این متخصصان تحت کد 3142 به طور رسمی در کشور کانادا فعال هستند و در زمینه‌های مختلف مانند ارتوپدی، علوم اعصاب، فیزیوتراپی ورزشی و روماتولوژی کار می‌کنند. میانگین حقوق شاغلان در این رشته در کشور کانادا حدوداً 60000 دلار است.

فیزیوتراپیست‌ها و فارغ التحصیلان این رشته برای کار در کانادا باید ابتدا معادل‌سازی مدرک خود را انجام دهند و بعد از آن در آموزن‌های علمی مربوط شرکت کنند. اگر در آزمون علمی پذیرفته شدند، بعد از آن باید آزمون مهارت که به صورت عملی است را هم پشت سر بگذرانند و در نهایت مجوز کار در نظام پزشکی و اقامت در این کشور را کسب کنند.

رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های آزاد

برخلاف نظرات عده ای از مشاوران تحصیل در این رشته در دانشگاه های ازاد وجود ندارد و برای تحصیل در این رشته حتما باید در دانشگاه های دولتی و پردیس های خودگران پذیرفته شوید.

کلام آخر

در هر صورت ، هر شخصی که مایل به تحصیل در رشته ای خاص باشد، بهتر است ابتدا ابعاد مختلف آن را مورد سنجش قرار دهد تا انتخاب درستی را انجام دهد. حتما قبل از انتخاب رشته با مشاور کنکور مشورت کنید تا دچار اشتباه نشوید.
برای قبولی و در رشته فیزیو تراپی و بونامه ریزی شخصی سازه شده میتوانید با استاد موسوی در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبطی که شاید برای شما جالب باشد